Робота з обдарованими учнями

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        11  клас

УКРАЇНСЬКА МОВА
1.                Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 23 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури. Обсяг – 1 сторінка.
1. «Лиш велика мета породжує великі характери» (О. Довженко).
2. О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить мою Україну (В. Сосюра).
                                                        20 балів

2.     Пояснити походження та значення фразеологізмів. Скласти з ними речення.
Нитка Аріадни, як п’яте колесо до воза, скриня Пандори, терновий вінок, прокрустове ложе.
5 балів

3.  Записати відповідно до норм українського правопису.
О..Генрі, віч/на/віч, на/гора, по/київськи, по/латині, бравіс..имо, Корс..ка, беладон..а, Х..юстон, кеш..ю, кон..юнктивіт, барок..о, інтермец..о, піц..а, ст...реотип, бел..етристика, неначе/б/то, гол..андець, пан..європейський, рік/у/рік.
5 балів

4.  З’ясувати значення паронімів.
Економний – економічний, адрес – адреса, абонент – абонемент, рятувальник – рятівник, хутровий – хутряний.
5 балів

5.  Записати словосполучення, поєднавши числівники з іменниками. Визначити, яким є синтаксичний зв’язок між ними. Записати числівники словами.
2/3 (метр), 3 (олівець), четверо (школяр), 0,84 (кілометр), 11 (друг), 2000 (рік), кілька (люди), четверо (юнак).
4 бали

6.     Розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Одесу видно по той бік морської затоки це місто обдував трамонтан і воно височіло на березі мов кістяк старої шхуни з якої знято паруси (Ю. Яновський).
15 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Викласти Ваш погляд на цю проблему. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. Українче, спізнай самого себе (М. Куліш).
2. Як хто посіє в юності, так пожне в старості (Г. Сковорода).
 12 балів                              

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Хто з українських письменників брав участь у громадянській війні?
2.       У новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» порушено проблеми…
3.       Назвіть твори, де є образ України (не менше трьох).
4.       Чому дослідники зіставляють поезію П. Тичини з музикою і малярством?
5.       Імпресіонізм – …
6.        Хто з митців 20-х – початку 30-х років уважав сонет формою найвищої художньої майстерності та лаконічності вислову. Дайте визначення цього жанру.
7.       Охарактеризуйте символізм як модерністський стиль.
8.       Кого із письменників-новелістів ви знаєте? Назвіть їхні твори.
9.       Назвіть поезії І. Франка, що стали піснями.
10.  Укажіть твір, присвячений не людям, а полям. Яким?
10 балів

3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування. Чому Ліна Костенко написала поезію без розділових знаків?
Спини мене отямся і отям
Така любов буває раз в ніколи
Вона ж промчить над зламаним життям
За нею ж будуть бігти видноколи
Вона ж порве нам спокій до струни
Вона вуста поспалює словами
Спини мене спини і зупини
Ще поки можу думати востаннє
Ще поки можу але вже не можу
Настала черга й на мою зорю
Чи біля тебе душу відморожу
Чи біля в тебе в полум’ї згорю
Ліна Костенко
8 балів
4. Заповнити таблицю, назвавши псевдоніми письменників.

М. Вілінська

Л. Косач-Квітка

І. Тобілевич

П. Рудченко

4 бали

5. Заповнити таблицю, назвавши твори і їхніх авторів.

Драма-феєрія

Історичний роман

Філософська поема

Соціально-психологічний роман




Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        11  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА
1.       Обслуговуючи потреби суспільства, мова виконує цілу низку функцій, життєво важливих як для суспільства, так і для самої мови. Назвати ці функції. Про одну із функцій (на Ваш вибір) висловити свої думки, навести приклади. Обсяг – 1-1,5 ст.
                                                                                                       20 балів
2.  Записати вирази українською мовою.
Канцелярские принадлежности, ни под каким видом,  к слову, по приказу,  согласно действующему законодательству, 12 минут второго, нет смысла, текущий ремонт, следующая остановка, год назад.
5 балів
3.  З’ясувати значення паронімів.
Пухкий – пухнастий – пуховий, переконаний – переконливий.
5 балів
4.  Записати словосполучення, поєднавши числівники з іменниками. Визначити, яким є синтаксичний зв’язок між ними. Записати числівники словами.
Багато (зошит), 2/3 (гектар), 2 (учень), троє (школяр), 0,84 (кілометр), 12 (друг), 1500 (рік), четверо (юнак).
4 бали
5. Розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Ворог може убити друг може зрадить боятися треба байдужих що роблять два діла одразу.
15 балів
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Викласти Ваш погляд на цю проблему. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. Людське життя для історії – це тільки мить, а для людини – піт праці і кров боротьби, це радощі й страждання (Є. Плужник).
2. Ні про що не турбуватись, ні за чим не турбуватись – значить не жити, а бути мертвим, адже турбота – рух душі, а життя - се рух (Г. Сковорода).
 12 балів                             
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Які словесні фрази «мандрують» із одного діалогу в інший в новелі «Подвійне коло»? Як уважаєте, чому?
2.       Чи  погоджуєтесь ви зі словами Миколи Зерова про те, що Тичина        «уже в «Сонячних кларнетах» відкрив свої козирі? Обґрунтуйте відповідь.
3.       Чому дослідники зіставляють поезію П. Тичини з музикою і малярством? Чи є для цього підстава? Якщо так, доведіть це прикладами.
4.        Хто з митців 20-х – початку 30-х років уважав сонет формою найвищої художньої майстерності та лаконічності вислову. Дайте визначення цього жанру.
5.       Охарактеризуйте символізм як модерністський стиль.
5 балів
3. Виконати тести.
1)  До проблем, розглянутих у новелі «Я (Романтика)», не належить
А ідеологічна заангажованість особистості
Б добро і зло в суспільному житті та в душі людини
В  європейська ідея бунту
Г  проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обовязком
2) Прочитайте уривок поезії  Є. Плужника
Не заблукають з хуторів лелеки, -
Хіба що вітер хмари нажене...
О друже мій єдиний, а далекий.
Який тут спокій стереже мене!
Твір написано
А хореєм
      Б ямбом
В дактилем
      Г анапестом
3) Звівши  п’ятьох братів (роман Ю. Яновського «Вершники» в одному степу, в одному бою, що відбувається протягом одного дня, автор скористався
А фантастичним елементом
Б авторським вимислом
В  алегорією
В  гіперболою
4) Ранні твори П. Тичини належать до
А      неоромантизму
Б       символізму
В      футуризму
Г      сюрреалізму
Д      неокласицизму
5) Прочитайте подані рядки («Арфами, арфами...» П. Тичини).
Любая, милая, —
чи засмучена ти ходиш, чи налита щастям вкрай
Там за нивами:
Ой одкрий
Колос вій!
Цими словами ліричний герой звертається до коханої із закликом
А   прокинутися від сну
Б   побачити назрілі зміни в суспільстві
В   впустити у своє серце весну
Г   засівати благодатну весняну землю
Д   відповісти взаємним коханням
5 балів
4. Заповнити таблицю.
Цитата з новели
Вкажіть, кому належать слова, дайте стислу характеристику персонажеві
- На фронт. Я більше не можу тут.

- Ну, ну, тихше, зраднику комуни! Зумій розправитись і з «мамою», як умів розправлятися з іншими.

- Докторе Тагабат! Ви, очевидно, забули, з ким маєте діло? Чи не хочете й ви в штаб Духоніна...

- Ну, комунаре, підводься!
  Пора до батальйону!

4 бали





Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        11  клас         
1. Написати твір на одну із тем:
1. З усіх утрат утрата часу найтяжча (Г. Сковорода).
2. Українче, спізнай самого себе (М. Куліш).

12  балів
2.Увести слова в словосполучення, продемонструвавши їх значення.
Апелювати, маклер, магнат, меценат.
             
4 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Він..єтка, східно/європейський, Сі/ирія, беладон/нна, він не/має таланту, ще не/вивчений вірш, на/гора, рука/в/руку, віч/на/віч, де/факто, не/до/бачати, не/до/вподоби, кисло/молочний, кон..юнктура, ніжно/білий, с(з)/під/лоба, раз/у/раз, до/лиця, аби/куди, перед/усім.
5 балів

 4. Вставити розділові знаки. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати словотвірний розбір виділеного слова.
Достиглі зорі випадали з небесного життя не досягнувши земного і можливо звичайний осінній листок був щасливіший за них він золотим човником падав на п’янку землю щоб стати землею і дати комусь життя.
8 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії Олександра Олеся (на вибір).
10 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
10    клас         
1.Написати твір на одну з поданих тем:
1.     Що означає – бути сучасним?
2.     Проблема вибору в житті та в романі Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2.Подані омоніми ввести в речення, розкривши їх зміст.
Блок, термін, стан.
6 балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Примадон/нна, тим/часом, будь/що, на/гора, пен/нні, як/слід, К/конституційний С/суд У/україни, К/кабінет М/міністрів У/україни, хитро/мудрий, аби/то, пів/Європи, культурно/освітній, немов/би/то, сам/на/сам, супер/герой, казна/де, м’ясо/переробний, геть/чисто, міні/футбол, мікро/тема.
5 балів
4. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
    Листя горобини із зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід.
8 балів


5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Доля» Т. Г. Шевченка .
10 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        10  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.                Скласти невеличке оповідання-жарт «На колір і смак товариш не всяк...», увівши до нього фразеологізми ні в тин ні в ворота, ні сіло ні впало, яблуко розбрату, кров з молоком, аж дух забило. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
2.       Створити синонімічний ряд до слова «недолік».
2 бали
3.     Записати вирази українською мовою.
На протяжении следующей недели, смеяться над собой, полтора года, отправить по почте, согласно приказу по армии, одиннадцать минут седьмого, нет смысла, радоваться успехам, три апельсина, год назад.
5       балів
4.     Дібравши до поданих іменників прикметники, визначити рід іменників.
Біль, вуаль, дріб, насип, цеце (муха), степ, путь, собака, колібрі, Торонто, денді, леді, тюль, шампунь, Кіліманджаро, папараці, психолог, сек’юріті, листоноша, суддя.
                                                                                                                10 балів
5.                Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Роксолана зробила більше, ніж усі гетьмани України і наймогутніші армії Європи: вона остаточно і назавжди підірвала могутність Порти (С. Плачинда).
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. «Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці» (М. Коцюбинський).
2. Актуальність п’єси «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого.
3. Проблема землі та морального занепаду у романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Які факти із життя сім’ї Тобілевичів лягли в основу сюжету п’єси «Мартин Боруля»?
2. Зачинатель нової української літератури – це...
3. Хто такий корифей? Назвіть корифеїв українського театру.
4. Реалізм, сентименталізм, бароко, класицизм. Запишіть названі літературні стилі в хронологічному порядку.
5. Тема та ідея твору – це…
6. Сюжет твору – це…
7. Назвати справжні прізвища І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, І. Карпенка-Карого, І. Білика
8. Скільки сюжетних ліній має роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»? Назвати їх.
8 балів
3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
         Осінній день березами почавсь.
Різьбить печаль свої деревовити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
                                               (Л. Костенко)
4 бали


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        10  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.     Скласти невеличке оповідання-жарт «Щось у лісі шелестить...», увівши до нього фразеологізми ні з сього ні з того, ні живий ні мертвий, зуб на зуб не попадає, мурашки полізли по спині, і дух затаїв. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
2.       Утворити шість словосполучень, у яких опорне слово виступало б то головним, то залежним компонентом.
                                                                                                       6 балів
3.       Створити синонімічні ряди до слова «свіжий».
3 бали
4.       Утворити від поданих дієслів усі можливі дієприкметники, дієприслівники і форми на –но, -то.
Рожевіти, розтривожити, привітати, вірити, сяяти.
                                                                                                                 10 балів
5.       Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Колись давно, під сонцем полудневим, серед мовчазної розлогої пустині і розпачливо-мертвого простору, в душі раба, що зріс в тяжкій неволі, вродилась мрія.
10 балів
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2-3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. Народні звичаї – це культурна спадщина, важливий складник народної педагогіки чи пережиток минулого? Проілюструйте думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
2. У чому актуальність повісті «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького?
12 балів
2.   Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Зачинатель нової української літератури – це...
2. Художня деталь – це риса, подробиця, художній засіб, які надають образові особливої виразності. Наведіть приклади влучних художніх деталей при змалюванні автором Марусі Кайдашихи.
3. На яких дійсних фактах із життя сім’ї Тобілевичів створено п’єсу «Мартин Боруля»?
4. Скільки варіантів закінчення мала повість «Кайдашева сімя». Які саме?
5. Пригадайте і запишіть 4 прислів’я, які вживаються у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
5 балів
3. Виконати тести.
1) Жодного разу на сцені (п’єса «Мартин Боруля») не з’являється дійова особа
А Омелько
Б Трохим
В Красовський
Г Націєвський
Д Гуляницький
2) Укажіть епізод, який є зав'язкою твору «Кайдашева сім'я»
А Мелашка тікає з дому
Б  Карпо сватається до Мотрі
В  брати розмовляють про дівчат
Г  до сім'ї Кайдашів входить Мотря
Д до сім'ї Кайдашів входить Мелашка
3) Укажіть на особливість композиції твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
А ліричні відступи
Б  відсутність зав'язки
В  наявність постпозиції
Г  порушена хронологія розповіді
Д розлогі портретні характеристики
4) Стосовно історії створення роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» неправильним є твердження
А Важливим етапом у передісторії роману став нарис Панаса Мирного «Подорож від Полтави до Гадячого».
Б Роман було видано в Женеві під назвою «Пропаща сила».
В Працю над романом було закінчено в 1875 році.
Г За назву роману взято перефразований біблійний вислів.
4 бали
4. Назвати художні засоби, використані у поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
Росте Антонич, і росте трава,
і зеленіють кучеряві вільхи.
Ой, нахилися, нахилися тільки,
почуєш найтайніші з всіх слова.
Дощем квітневим, весно, не тривож!
Хто стовк, мов дзбан скляний, блакитне небо,
хто сипле листя — кусні скла на тебе?
У решето ловити хочеш дощ?
З всіх найдивніша мова гайова:
в рушницю ночі вклав хтось зорі-кулі,
на вільхах місяць розклюють зозулі,
росте Антонич, і росте трава.
4 бали

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури

        10  клас         
1.       Написати твір на одну із тем:
1. Життя прожити – не поле перейти.
2. Причини особистої драми Мартина Борулі (за п’єсою І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
12 балів

2.Подані омоніми ввести в речення, розкривши їх зміст.
Кадр, бал, термін.
6 балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Як/небудь, часто/густо, по/англійськи, якось/то, без/угаву, що/будь, де/котрий, на/в/стіж, не/само/хіть, сліпо/глухо/німий, аби/то, немов/би/то, меч/риба, пів/огірка, супер/зірка, казна/де, хитро/мудрий, геть/чисто, по/латині, суспільно/корисний.
5 балів
4. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
Любов в тобі й навколо теж, бо світ цей виткано з любові, це все, що ти туди візьмеш, усе, що лишиш тут у слові.
8 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Небо» М. Петренка .
                                                                                                                  10 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        9  клас           
1. Написати твір на одну із запропонованих тем:
1. О рідне слово, хто без тебе я? (Д. Павличко).
2.Гармонійне єднання людини з природою (за творами українських письменників).
12 балів

2.Дібрати до іншомовних слів українські синоніми-відповідники.
Електорат, табу, компроміс, сепаратизм, реліквія, інфантильний.       
3 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Що/дня, вряди/годи, аби/який, по/братньому, хтозна/як, де/не/де, по/сусідськи, по/перше, всього/на/всього, будь/де, з/верху, в/осени, по/християнському, як/небудь, в/третє.
5 балів
4. Вставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Усюди і на подвір’ї і в садку і на городі все тяглося до сонечка і раділо йому.
8 балів

5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Мені однаково, чи буду…» Т. Г.  Шевченка .

10 балів




Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        9  клас           
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Прочитати висловлювання. Це теза роздуму. Письмово висловити свою згоду (або незгоду), аргументувати її. Сформулювати висновки. Висловлювання (обсяг – 0,5 - 1 ст.)  скласти в публіцистичному стилі.
1. Нам добро і нікому зло – ось законне життя.
2. Віра й надія є головними доброчесностями людини
                                                                                                20 балів
2.       Записати речення, правильно розставивши розділові знаки, відповідно підкреслити ускладнення в реченні. Виділене слово розібрати морфологічно.
Та книга в нас на покутті лежала на виднім місці гнівна і журлива. Коло гаю в чистім полі на самій могилі дві тополі високії одна одну хилять. Уже тепер вечірньої пори так чисто сяє мамина хустинка. Всі розмови не скінчені тут на землі десь кінчалися там між зірками. На Дніпрових схилах  пробудилася зі сну весняна квітка мати-й-мачуха або підбіл.
5 балів
3.       Подати термінологічну назву поданих слів, увести їх у речення, розкривши значення.
Музичний – музикальний, ескалатор – екскаватор, громадський – громадянський.
                                                                                                       6 балів
4.  З’ясувати, від яких прикметників не можна утворити ступені порівняння і чому.
Знайомий, відомий, економічний, зелененький, старий, темнуватий, ранковий, чистий, порожній, улюблений.
                                                                                                       3 бали
5. Записати, розставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.
Сидиш на сухарях то і душа прозора і відлітає страх і твердне непокора.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. О рідне слово, хто без тебе я? (Д. Павличко).
2. Визначай смак не за шкарлупою, а за ядром (Г. Сковорода).
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Як розумієте рядок із поезії «Всякому місту звичай і права» Г. Сковороди: «Як з ясним розумом вмерти мені»?
2.       Продовжіть речення: «Іван Вишенський – подвижник, …, …, …. ….
3.       Кого вважають автором збірки лірики кохання «Пісня пісень»?
4.       Хто автор пісні «Їхав козак за Дунай?»?
5.       Визначте віршовий розмір поезії «Всякому місту звичай і права»              Г. Сковороди:
Всякому місту - звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю - любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло.
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
5 балів
3. Виконати тести.
1) В уривку
Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється.
використано
А персоніфікацію Б паралелізм В анафору Г епітет Д порівняння
2) Український середньовічний вертеп – це
   А коротка гумористична сценка в антрактах між діями шкільної драми.
   Б пересувний ляльковий театр, де ставилися релігійні й світські п’єси.
   В латиномовна релігійна драма.
   Г весела ярмаркова клоунада на ходулях.
   Д повчальна драма з алегоричними персонажами.
3) Жанр «Повісті минулих літ»
А поема
Б літопис
В легенда
Г повість
Д оповідання
4)  До родинно-побутових пісень не належить
А Місяць на небі...»
Б «Цвіте терен...»
В «Сонце низенько, вечір близенько...»
Г «Ой на горі вогонь горить...»
Д «В кінці греблі шумлять верби...»
4 бали
4. Вказати автора, назву твору. Назвати художні засоби, використані в уривку. Визначити віршовий розмір, римування.
В давніх літописах наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.

Не блищить воно красою
Слів гучних і мальовничих,
Не вихвалює героїв
Та їх вчинків войовничих.

Ні, про інше щось говорить
Те старе оповідання.
Між рядками слів таїться
В нім якесь пророкування.

І воно живить надію,
Певну віру в ідеали
Тим, котрі вже край свій рідний
Зацурали, занедбали...
4 бали





































Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        9  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.                Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2-3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури. Обсяг – 1 сторінка.
1. Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти! (Г. Сковорода).
2. «Ця нація співає плачучи. Так чинять на планеті лише українці» (Гійом де Боплан).
20 балів
2.       Записати речення, правильно розставивши розділові знаки, відповідно підкреслити ускладнення в реченні. Виділене слово розібрати морфологічно.
Жито, пшениця й овес все разом поспіло й присохло. І квіт зорі і спалахи півоній космічний гул і мовчазний туман усе довкруг в довершеній гармонії звучить урочим гімном як орган. Минає все на світі і злочин і лють лиш праця для людства одна не минає. Навколо нас на землі  в траві  на деревах у повітрі вирує життя.
                                                                                                       5 балів
3.     Дібрати якнайбільше (не менше 5) епітетів до поданих слів.
Море, літо, світанок, шлях, усмішка,
                                                                                                       5 балів
4.  Записати числівники у формі орудного відмінка, розставити наголоси.
14, 72, 511, 491, 190, 1033, 1000-й,  20567-й,  2,5, 1/7.
                                                                                                       5 балів
5.  Записати, розставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.
Листя горобини з зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід.
                                                                                                        10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. І оживе добра слава – слава України (за козацькими літописами).
2. Благословенні ви, сліди,
Не змиті вічності дощами,
Мандрівника Сковороди… (М. Рильський).
12 балів
2.   Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Які п’єси називають інтермедіями? Чому вони подобалися глядачам?
2.       Що таке шкільна драма? Хто її писав? Назвіть одну із них.
3.       Коли творилися козацькі літописи? Хто були їхніми авторами?
4.       Продовжте речення: «Іван Вишенський – подвижник, …, …, …. ….
5.       Як розумієте рядок із поезії «Всякому місту звичай і права»Г. Сковороди: «Як з ясним розумом вмерти мені»?
5 балів
3. Виконати тести.
1) До жанрово-стильових ознак балади не належить
А сюжетність
Б незвичайні чи фантастичні події
В гумористично-сатиричний зміст
Г драматичність
Д трагізм
2) Поему «Іван Вишенський» написав
А М. Костомаров
Б І. Франко
В Г. Сковорода
Г І. Величковський
Д Ф. Прокопович
3) Жанр «Повісті минулих літ»
А поема
Б літопис
В легенда
Г повість
Д оповідання
4) Рядки
   Благослови, мати,
   Весну закликати!
   Весну закликати,
   Зиму проводжати!..        узяті з
   А соціально-побутової пісні
   Б календарно-обрядової пісні
   В історичної пісні
   Г балади
   Д думи
4 бали
4. Вказати автора, назву твору. Назвати художні засоби, використані в уривку. Визначити віршовий розмір, римування.

В давніх літописах наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.

Не блищить воно красою
Слів гучних і мальовничих,
Не вихвалює героїв
Та їх вчинків войовничих.

Ні, про інше щось говорить
Те старе оповідання.
Між рядками слів таїться
В нім якесь пророкування.

І воно живить надію,
Певну віру в ідеали
Тим, котрі вже край свій рідний
Зацурали, занедбали...
4 бали





Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        9  клас           
1. Написати твір на одну із запропонованих тем:

1. Уроки моралі в літописі «Похід князя Ігоря Святославича на половців у 1185 році».
2. Шукай велике в малому, а мале у великому.

12 балів

2.Дібрати до іншомовних слів українські синоніми-відповідники.
Дефект, табу, сфера, експресивний, конфіденціний, ініціатива.   
3 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Що/днини, вряди/годи, він не/має таланту, ще не/вивчений вірш, рука/в/руку, віч/на/віч, де/факто, не/до/бачати, не/до/вподоби, кисло/молочний, хтозна/як, де/не/де, по/сусідськи, всього/на/всього, будь/де.
5 балів
4. Вставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Усе навколо дерева чагарники хмари сонце було дивним наче уві сні.
8 балів

5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Мені однаково, чи буду…» Т. Г.  Шевченка .

10 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури
8  клас                 
1. Написати твір на одну із тем:
1. І, на жаль, людської доброти часом у житті таки замало (Д Луценко).
2. Українська пісня – це геніальна поетична біографія українського народу.
12 балів
2. Дібрати до поданих слів синоніми і скласти речення.
Запам’ятати, ледарювати, говорити.
6       балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Жовто/гарячий, біло/сніжний, не/має цукру, не/написаний твір; не/политі вчора, твір не/написаний, він не/має таланту, ще не/вивчений вірш, не/доля, рука/в/руку, віч/на/віч, де/факто, не/до/бачати, не/до/вподоби, кисло/молочний.

5 балів
4. Виписати всі можливі словосполучення, виконати їх синтаксичний розбір, також виписати ті сполуки слів, які не є словосполученнями, пояснити чому.
         Ні, я буду крізь сльози сміятись,
         Серед лиха співати пісні,
         Без надії таки сподіватись,
         Жити буду…
6 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії Л. Костенко (на вибір).
10 балів


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        8  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.  Написати твір-мініатюру за поданим початком (обсяг 1 ст.).
Грудень дарує мало сонячних днів. Частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Тож звуть цей місяць інколи: хмурень, студень, ворота зими...
                                                                                              20 балів
2.  Дібрати щонайбільше фразеологізмів, у складі яких є подані слова. Пояснити їхнє значення.
Рука, вуста, чаша, палець, глек, око (очі).
6 балів
2. Утворити форму кличного відмінка наведених іменників.
Ігор Васильович, Ганна Яківна, Петро Іванович, Олександра Миронівна, Марія Миколаївна, Ілля Володимирович, Юрій Олексійович, Любов Дмитрівна, Олег Степанович.
4,5 балів
3. Утворити від поданих слів усі дієслівні форми, у дужках їх назвати.
Змалювати, ходити, розповідати, зносити, обміліти.
10 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Цупкий листяний одяг у дубів переважно рудий, але вже помітно обертається на червоний, і він стає все насиченіший і густіший.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із запропонованих тем.
1. Образи лицарів-оборонців рідної землі в історичний піснях.
2. Маруся Чурай – дівчина з легенди.
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
    1. Які пісні називають історичними?
    2. Про які історичні події згадується у піснях «Чи не той то хміль?», «За Сибіром сонце сходить».
    3. Що вам відомо про виконавців дум? Якими ліричними інструментами користувалися кобзарі?
    4. Чи справді звернення князя Святослава до Ігоря і Всеволода є «золотими словами»? Обґрунтуйте думку.
    5. Який образ-символ використано в пісні «Та, ой, як крикнув же козак  Сірко»?
5 балів

3. Заповнити таблицю.
Цитата
Назва твору
Годі тобі, пане-брате.
Ґринджоли малювати,
Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!

Почім ми можем знати,
Що в нашій землі християнській за день тепера?

Маю жінку, маю діти,
Та я їх не бачу,
Як згадаю про їх муку –
Сам гірко заплачу.

Смутен сон приснився Святославові
На горах київських.

Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!
Як я, бідна, тут горюю, прийди подивися.

Ой между ними третій, чужий-чужениця,
Бездольний, безродний і безпомощний, потопає,
Порятунку собі нівідкіль не має.

3 бали

4. Написати відгук на прочитану книгу. Розкрити ідейно-художні особливості, морально-етичну проблематику, жанрову своєрідність тощо.
6 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        8  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.       Написати твір-роздум (обсяг – 1 ст.) на одну із запропонованих тем:
Хто ми у світі без рідного слова ?
Щастя, воно як ластівка, живе не під кожним дахом.
                                                                                                   20 балів
2.     Записати правильний варіант слів.
(р)ябко, (ч)чумацький (ш)лях, (к)раїни (з)аходу, (б)іловезька (п)уща, (с)валява (мінеральна вода), (п)риморський (б)ульвар (в Одесі), (п)олісся, (к)київський (з)авод (а)арсенал, (м)асниця, (є)вангеліє, (а)вгієві (с)тайні.
5 балів
3.       Утворити прикметники із суфіксом –ськ-, у новостворених словах позначити суфікси.
Прилуки, Сиваш, козак,  Золотоноша, Норвегія, Воронеж, калмик, Цюрих, Мекка, Кривий Ріг.
5 балів
4.       Поставити іменники у формі орудного відмінка, поряд у дужках записати відміну і групу.
Здійснення, Микола, книгар, родовище, палац, календар, ім’я, розбишака, жовч, якір, снігур,  курчатко, теля, гумор, воєвода.
5 балів
5. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Простора хатина, чепурно вибілена, тепла та ясна, тиха та щасна, війнула на нього якимсь теплим духом.
10 балів
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із запропонованих тем.
   1. За що шанує народ пісні Марусі Чурай.
    2. Вся ти єси, Україно,
        Славою покрита,
        Тяжким горем та сльозами,
        Та кров’ю полита!
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.  Назвати князів з «Олегового хороброго гнізда» («Слово о полку Ігоревім»).
2.  Назви пісень Марусі Чурай.
3.  Записати прізвища 4 - 5 українських кобзарів.
4.  Назвати українських перекладачів «Слова про похід Ігорів». Чим переклад відрізняється від переспіву?
5.  Мотив якого твору використав Микола Зеров у поезії:
Я бачив сон. Важенних перел град
На груди сипали мені, старому,
Вдягали в довгу чорну паполому,
Давали пити не вино, а чад ?
5 балів
3. Дати розгорнуту відповідь.
Особливості дум: а )тематика; б) композиція; в ) характерні особливості; г)народнопоетичні засоби; д) спосіб виконання дум, виконавці.
6 балів
4. Написати відгук на прочитану книгу. Розкрити ідейно-художні особливості, морально-етичну проблематику, жанрову своєрідність тощо.
6 балів


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        8  клас           
1. Напишіть твір на одну із запропонованих тем.
1. Де козак, там і слава.
2. Проблема вибору в «Думі про Марусю Богуславку».
12 балів
2. Дібрати до поданих слів синоніми і скласти речення.
Говорити, смачно, правильно.
6       балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
    Червоно/гарячий, біло/сніжний, не/має, за/кордон, до/лиця, тим/часом, як/слід, стрім/голов, що/будь, екс/чемпіон, бозна/хто, віч/на/віч, не/до/чувати, не/вивчений вірш, ні/за/що.
5 балів

             4. Виписати всі можливі словосполучення, виконати їх синтаксичний розбір, також виписати ті сполуки слів, які не є словосполученнями, пояснити чому.
Я буду писати поеми й балади під вечір золотий, під гомін тих дубів.

6 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії А. Малишка (на вибір).
10 балів

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас         
1. Написати твір на одну із тем:
1. І, на жаль, людської доброти часом у житті таки замало (Д Луценко).
2. Неповторний світ дитинства в поезіях Лесі Українки.
12 балів
2. Утворити чотири можливі словосполучення, продемонструвавши пряме й переносні значення поданих слів.
Білий, золотий.
4 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Сніжно/білий, пів/Європи, культурно/освітній, дос/’/ь/є, В/и/і/рджинія, і/м/мм/іграція, ліво/бережний, Н/національна А/академія Н/наук, Г/гора Г/говерла, В/верховна Р/рада У/україни.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Лісова земля – це неймовірне, незбагненне сплетіння звуків, пахощів і барв.
8 балів

5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Думка» Т. Г. Шевченка.
10 балів


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас         
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Дібрати синоніми до фразеологічних одиниць. З одним із фразеологізмів, на вибір, скласти твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пустити червоного півня, пасти задніх, передати куті меду, бути на сьомомому небі, брати в шори.
15 балів

2. Поставити пропущені розділові знаки в реченнях. Підкреслити однорідні члени речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
 Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили (В. Собко). Скрізь і на подвір’ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому. Всі зійшлися і хлопці й дівчата під крилом голубим тишини (В. Сосюра).
5 балів

3. Визначити рід іменників, увівши їх до складу словосполучення.
Степ, дріб, Перу, Сибір, мадам, парі, біль, виш, ВНЗ, собака.
5 балів

4. Виконати синтаксичний розбір речення.
Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л. Костенко).
10 балів

5. Утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Пояснити зміни приголосних звуків.
Прага, Париж, Острог, Прилуки, Хуст, Гадяч, Сиваш, Запоріжжя.
4 бали

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Напишіть твір на одну із тем:
1. Мелодія осіннього дощу.
2. Мій улюблений літературний герой (за повістю Івана Франка «Захар Беркут»).
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                Коломийка – це…
2.                Що об’єднує всі суспільно-побутові пісні?
3.                Який художній засіб яскраво виражений у рядках?
Стоїть явір над водою, в воду похилився.
На козака пригодонька – козак зажурився.
3 бали

3. Які мовні засоби надають українським пісням особливого колориту, неповторності? Наведіть приклади.
3 бали

4. Кому з персонажів повісті Івана Франка «Захар Беркут» належать слова?
         1. «Хвиля його смерті буде й моєю смертю».
         2. «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові».
2 бали


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас

УКРАЇНСЬКА МОВА

1.   Утворити синонімічні ряди, дібравши синоніми до поданих слів. Один із рядів увести у твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пасовище,  палиця, освітлювати, нехтувати, навчання.
15 балів
2.       Вставте пропущені розділові знаки, підкресліть уточнювальні члени речення.
По долині послався темний аж чорний ліс. В хатині та сінях усе навіть долівка було заставлене мисками з холодцем узваром та киселями. Отут край берега крутого сумує іноді козак. Давно то було років мабуть зо три. Хліб навіть сухар голоду в хату не впустить.
5 балів
3.       Визначте, до якої дієвідміни належать подані дієслова і які зміни можливі в їхніх особових формах.
Полоти, ворушити, ліпити, воркотати, кричати, ділити, бити, брати, бігти, лити.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
На клавішах твоїх швидкий, гучний таночок чиясь весела виграва рука.
10 балів
5.     Написати правильний варіант, знявши скісну риску.
До/крихти, до/пари, військово/морський, по/двоє, раз/у/раз, за/кордон, до/лиця, аби/який, один/в/один, перед/усім, тим/часом, по/зимовому, на/гора, у/перед, як/слід, стрім/голов, що/хвилини, від/нині, на/в/стіж.
5 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із  тем:
1. Символічність образів у творі І.Франка «Захар Беркут».
2. Чого варті у житті слова?
                                                                                                       12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                Розкрийте лексичне значення слів «юродивий», «пай», «плоскінь» із поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало».
2.                Суспільно-побутові пісні якого циклу найтісніше пов’язані з історією нашої країни?
3.                У чому полягає секрет розміру коломийкового вірша?
3 бали
3. Розкрити значення таких символічних образів  народної лірики, як вітер, зозуля, калина.
3 бали
4. Записати прислів’я та приказки, які відображають головну думку повісті Івана Франка «Захар Беркут».
2 бали

Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас
1. Написати твір на одну із тем:
1. Громада в обороні власних прав і рідної землі (за повістю «Захар Беркут» І. Франка).
2. Наша слава – козацька звитяга.
12 балів
2. Утворити чотири можливі словосполучення, продемонструвавши пряме й переносні значення поданих слів.
Водичка, батько.
4 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
(а)ндріївський узвіз, (н)ародний (а)ртист, (р)іздво, (ч)умацький (ш)лях, (к)раїни (с)ходу, (б)іла (ц)ерква, (к)иївські вулиці, (п)оділля, торт (к)иївський, (б)іблія.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Багато зробили для розвитку нашої мови письменники, учені, видавці книг, газет і журналів.

8       балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії Ігоря Калинця (на вибір).
10 балів


Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2015 - 2016 н. р.
        11  клас         
1.Написати твір на одну з поданих тем:
1. Прагнення гармонії людини і природи (за творами українських письменників).
2. Живе хто в світі необачно,
    Тому нігде не буде смачно,
    А більш, коли і совість жметь.
                                   І. Котляревський
2.Увести слова в словосполучення, продемонструвавши їх значення.
Пролонгація, спікер, маркетинг, провайдер.
4               бали
3.Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Південно/китайський, С/свят/вечір, біло/сніжний, народно/поетичний, ново/утворений, свіжо/зрізаний, Б/біблія, перший/ліпший, дерево/обробний, сто/двадцяти/річний, міні/спідниця, С/син Б/божий, Ген/ннадій, супер/маркет, пів/їдальні, військово/зобов’язаний, на/щастя, не/политі квіти, вище/згаданий, кисло/молочний.
5 балів
4. Вставити розділові знаки. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати словотвірний розбір виділеного слова.
      Минає все на світі і злочин і лють лиш праця для людства одна не минає.
8 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії П. Тичини «Арфами, арфами…».

                                                                                                                   10 балів

Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

ІІ етап

5 клас


1. Напишіть твір на тему «Якби я був (була) чарівником…», використовуючи різні речення за метою висловлювання.
12 балів

2. Запишіть слова, вставляючи пропущені букви.
                   Ш...ренга, ц...тата, ч...пурний, зайч...ня, плюш...вий, стер..отип, коч...рга, д...када, дал...чина,  вел...чина, д...корація, лід...рувати, оч…рет, к…шеня, кол…ктив, тр…вога, гор…зонт, ц…стерна, д…л…гат, п…лена.
5 балів

3.  Запишіть 5-6 приказок (прислів’їв), у яких наявні числівники. У реченнях підкресліть граматичну основу.
7 балів





Загальна кількість – 24 бали



Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

ІІ етап

6 клас

1. Складіть і запишіть діалог між дівчиною і хлопцем, які обмінюються враженнями від прочитаних творів.
У репліках діалогу порекомендуйте улюблену книгу для додаткового читання.
12 балів
      
           2. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням. Три  фразеологізми  уведіть у речення.

Брати ноги на плечі                                          Голодний
Ахіллесова п’ята                                                         Швидко
Аж у вухах вітер свистить                                Слабкість
Аж за печінки тягне                                          Тривожно
На серці миші шкребуть                                   Тікати
8 балів

3. Подані іменники поставте в орудному відмінку однини. Поясніть написання.
Бандероль, більшість, велич, віддаль, Волинь, галузь, єдність, зустріч, кров, любов, мужність, пам'ять, суміш, чверть, подорож.


3 бали



Загальна кількість – 23 бали


Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

ІІ етап

7 клас


1. Напишіть твір на тему ««Від солодких слів буває гірко», використовуючи в роботі епітети та метафори.
12 балів

2. Поясніть значення фразеологізмів, до поданих доберіть 2-3 фразеологізми-синоніми.
Викладати на чистоту –
Аж за печінку тягне –
Зостатися в дурнях -
6 балів

3. Запишіть слова, вставляючи пропущені орфограми.
Барок…о,  лібрет…о, ал…ея, ван..а, мас…аж, ман…а, інтермецо…о, нет…о, віл…а, шос…е, пан…о, гол…андський, беладон…а, мул…а, шас…і, дон…а, груп…а,  брут…о,  піц…а, ан…отація.
6 балів




Загальна кількість – 24 бали



Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

ІІ етап

8 клас

1. Чи погоджуєтеся ви, що майбутнє мови залежить від кожного мовця? Запропонуйте власний варіант удосконалення мовної культури в навчальному закладі.
Уведіть до тексту вашого твору пряму мову; різні за метою висловлювання речення, ускладнені звертаннями, однорідними членами.
12 балів

2. З’ясуйте, чи є антонімами подані слова.
Свіжий – заморожений, свіжий – солоний, свіжий – кип’ячений, свіжий – затхлий, свіжий – черствий, свіжий – консервативний, свіжий – консервований, свіжий – утомлений, свіжий – використаний, свіжий – сушений.
Доведіть свою думку, утворивши словосполучення з кожною парою.
5 балів

     3. Складіть гумореску (5-6 речень) «Моя подруга (друг) вміє тримати язик за зубами».
6 балів

4. Утворіть прикметники від поданих слів. 
Брат, проїзд, баласт, Мекка, Ковель, Нью-Йорк, Бахмач, Кагарлик, Волноваха, Кременчук, Буг, Цюрих, студент, комендант, тиждень.
5 балів



Загальна кількість – 28 балів


Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика
ІІ етап

9 клас

1.     Напишіть твір-роздум на тему:
«Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся» (Прислів’я). 
12 балів

2.     Запишіть слова відповідно до орфографічних норм.
Сказан..ий, вил..єш, стат..ей, маз..ю, шален..ий, жовч..ю, від..зеркален.я, без..мін..ий, студен..ий, блажен..ий, воз..єднан..ий, між..яр..я, ін..овація, барок..о, пр..ор..тет.
5 балів

1.     З’ясуйте значення фразеологізмів, увівши їх у речення.
Гнути кирпу, шите білими нитками, горобцям дулі давати, заткнути за пояс.
 4 бали

3.     Поясніть, чи впливає  зміна закінчення  на значення слів.
Листопада – листопаду, папера – паперу, буряка – буряку, бала – балу, Алжира – Алжиру.
5 балів

4.     Відредагуйте словосполучення, запишіть їх.
·        Давати добро –
·        Бігло читати –
·        В двох словах –
·        Приносити шкоду –
·        Радувати око –
·        У цьому році –
     
5 балів


Загальна кількість – 31 бал


Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика

ІІ етап
                                                                                         
10 клас


1.    Напишіть твір-роздум на тему:  «Музика в моєму житті».
12 балів

2.     Запишіть цифри словами.
Від 923 відняти 54. До 876 додати 92. Поїзд із 267 пасажирами. Скільки разів міститься 10 в 1190. Сума чисел дорівнює 96,7.
5 балів

3.     Поясніть значення фразеологізмів, із двома з них складіть речення і запишіть.
Розв’язати губу, прокрустове ложе, як один чоловік, нагріти чуб, наріжний камінь.
4 бали

4.     Відредагуйте подані вислови й запишіть їх.
Самий кращий, зустрічаються випадки, більша половина, у найближчий час, бастують, в значній мірі, через дві неділі, тим не менше, диву даєшся, за останній час.
5 балів

5.     Запишіть подані слова, знявши риску.
Архі/давній, двадцяти/літній, віце/президентський, південно/західний, полу/мисок, на/пів/сон, пів/на/восьму, пів/Ялти, ні/від/кого, аби/який.
3 бали



Загальна кількість – 29  балів


Міжнародний  конкурс
 з української мови імені Петра Яцика
ІІ етап

11 клас

   1.     Напишіть твір-роздум, погодившись або спростувавши думку:
Якщо хочеш жити для себе – живи для інших  (Сенека).
12 балів

   2.     З’ясуйте значення фразеологізмів, увівши їх у речення.
Перевернути душу, хоч на край світу, собаку з’їсти, поставити крапку над «і», обоє рябоє.
5 балів

3.  Запишіть слова, знявши скісну риску. Поясніть правила правопису виділених слів.
Радіо/фізичний, народно/поетичний, сніжно/білий, вище/згаданий, кисло/молочний, народно/визвольний, діаметрально/протилежний, військово/зобов’язаний, військово/спортивний, м’ясо/молочний.
5 балів

   4.     Утворіть від поданих іменників прикметники і запишіть їх.
Буг, президент, Запоріжжя, Сиваш, агент, Калуш, Калуга, француз, Кривий Ріг, Прага.
4 бали

   5.     Відредагуйте речення і виправте помилки.
Хто із нас самий розумний? Сповістіть будь-ласка результативність роботи. Громадська лірика Франка була зброєю в боротьбі за незалежність. У відділі кадрів знаходилася його особиста справа.
3 бали




Загальна кількість – 29 балів

Міський конкурс на кращого знавця українського правопису
«Майстер української орфографії»
Завдання для учнів 5 класу
І. Виконайте тестове завдання (6 балів).
1. Слова подано без орфографічних помилок у рядку:
А)  захисний, шістсот, кістлявий;
Б) зап’ясний , корисний, тижневий;
В) ненависний, туриський, обласний;
В) хвастнути, хворосняк, звісно.

2. Правил чергування у-в дотримано в рядку:
А) в нашій країні; приїхав у Одесу;
Б) збиратися в дорогу; навчатися в ліцеї;
В) побували у академії; у останньому вагоні;
Г) тайга, одягнена в хвою; запитай в батька.

3. У якому рядку в усіх словах пишемо префікс пре-?
А) пр…морожений, пр… дивно, пр…бережний;
Б) пр..білений, пр…щедрий, пр…хорошений;
В) пр…завзятий, пр..стол, пр…чистий;
Г) пр…важкий, пр…крашений, пр..кінцевий.

4. У якому рядку в усіх словах відбувається уподібнення звуків?
А) рости, анекдот, рясний, вокзал;
Б) молотьба,  житловий, сонце, футбол;
В) дочці, кузня, розширити, честь, якби;
Г) слива, книжка, грядка, низько, зняти.

5. Знайдіть рядок слів з префіксом с-:
А) ..творення, ..котити, ..мивати, ..палити;
Б) ..фабрикувати, ..тяжка, ..пуск, ..тверджувати;
В) ..чесати, ..кинути, ..цілення, ..терти;
Г) ..сунути, ..палахнути, ..чинити, ..копати.

6. Виберіть рядок, у якому всі слова пишуться з буквосполученням йо:
А) ра…н, кра…вий, га…вий, павіл…н, кол…ровий;
Б) ма…рить, медаль..н, ма…р, Мурав…в, Пушкар…в;
В) сер…зно, бул…н, міль…н, Вороб…в, зна…мий;
Г) во…вничий , ма…нез, д..готь, бо..вий, ді…вий.

ІІ. Поділіть слова на склади для переносу (10 балів).
Низький, західноєвропейський, п’ятигранний, каміння, буджу, родзинка, надзвичайний, підживити, ящірка, близько, український, землетрус, приїхати, сходження, олія, пів’яблука, саджати, юність, прийшов, відігнати.

ІІІ. Запишіть слова, вставляючи пропущені букви  (10 балів).
Чуж…нецький, с…ц…лійка, Єг…пет,імб…р, гр…міти, добр…во,
К…тай, б…р…за, м…трополит, Флор…да,  с…рпанок, п…л…на, Атлант…да,  р…бристий, ід…ал, бізн…с, вимп…л, , сел…зень, к…парис, В…ликобр…танія.

ІV. Вставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф (10 балів).
Хустин..ці, порт..єра, дивуєш..ся, черв..як, дзв..якнути, цв..ях, розв..язка, гар..ячий, мавп..ячий, різдв..яний, дит..ясла, торф..яний, В..ячеслав, моркв..яний , дон..ці, рибал..ці, брин..чати,  валіз..ці, тон..ший,  виносят..  .


V. Запишіть правильно власні назви. Якщо потрібно, то поставте лапки (10 балів).

(М,м)алий  (В,в)із; (Ч,ч) ернівецький; (Ж,ж)итомирщина; (З,з)бройні (С,с)или (У,у)країни; (Д,д)есятинна (Ц,ц)ерква; (М,м)олочний (Ш,ш)лях; (Ш,ш)експірівські  (С,с)онети; (Р,р)усанівський (К,к)анал; (К,к)оран;
(П,п)’єса (Н,н)аталка (П,п)полтавка; (А,а)хіллесова (П,п)’ята; (О,о)деська (А,а)автострада; (П,п)лоща (Н,н)езалежності; (С,с)умщина; (К,к)иївські (В,в)улиці; (А, а)фіни;(Н, н)ародний артист; (А, а)нтонівка (село); орден (М, м)ати-героїня; фірма (В, в)іксер.


Максимальна кількість балів – 46.


Міський конкурс на кращого знавця українського правопису
«Майстер української орфографії»   
Завдання для учнів 6 класу
І. Виконайте тестове завдання (6 балів).
1.  У якому рядку всі слова з ненаписано правильно?
А)  не безпечний; негарячий, а холодний ; не книжка;
Б)  не наситність; не тактовність; незгода;
В)  невдача; ненажера; недруг; не олівець;
Г)  незвичність; невпинність; не слава; не краса;

2. Укажіть рядок іменників ІІІ відміни, у яких в орудному відмінку однини не відбувається подовження в усіх словах:
А)  подорож, кіновар, міль, Умань;
Б)  мазь, ніжність, зверхність, ртуть;
В)  даль, честь, тінь, мораль;
Г)  творчість, кров, сучасність,якість.

3. Позначте рядок, де всі слова пишуться з апострофом:
А)  ф..юзеляж, ател..є, кар..єра;
Б)  Монтеск..є, екстер..єр, валер..яна;
В) грав..юра, м..юслі, об..єктив;
Г)  миш..як, р..юкзак, кон..юктивіт.

4. У якому рядку форми іменників чоловічого роду ІІ відміни подано неправильно?
А) Сходу, дизеля, Іртишу, Донбаса;
Б)  атома, кисню, сну, роману;
В)  Луганська, заводу, вальсу, фунта;
Г)  степу, жалю, гаража, барвінку.

5. Вказати, в якому рядку допущено орфографічну помилку:
А)  ванна, бравісимо, шилінг;
Б) Фінляндія, Філіпіни, Таллін;
В) уссурійський, брутто, місіонер;
Г) марокканець, долар, шасі.

6.Вкажіть рядок, у якому в усіх словах відбувається чергування у-в:
А) управління, уступ, вголос;
Б) уранці, утомитися, удень;
В) управа, увійти, уживати;
Г) уперед, усний, Угорщина.

ІІ. Запишіть подані іменники в кличному відмінку (10 балів).
Друг, воля, швець, кравець, боєць, Михайло, слухач, вітер, Галя, лицар, красуня, Ілля, суддя, зоря, матуся, учень, обрій, коваль, жнець, ювіляр.

ІІІ.Утворіть від іменників прикметники за допомогою суфікса -ськ- (10 балів):
 Цюрих, ткач, юнак, Петербург, Магдебург, Збараж, гігант, сирота, якут, казах, чех, Калуга, Куряж, Ятрань, герцог, герой, Ірпінь, Зальцбург, киргиз, альпініст.

ІV. Запишіть складні слова відповідно до правопису(разом, через дефіс)  (10 балів):
 Максі/мода, мікро/скоп, кисло/молочний,шафа/купе, північно/український, напів/правдивий, південно/східний, много/страждальний, смугло/лиций, аграрно/промисловий, лимонно/кислий, темно/бордовий, пів/апельсина, пів/ящика, народно/визвольний, лікар/терапевт, радіо/передача, авіа/квитки, чорно/бровий, народно/пісенний.


V. Впишіть пропущені букви в словах іншомовного походження(10 балів).
Евр..ка, регб.., С..ракузи, ч..чероне, Т..бет, Адр..атика, ш..фон, в..кінг, з..гзаг, пар.., дез..нфекція, ск..пидар, аж..отаж, ч..пси, каз..но, Ч..лі, г..рлянда, граф..н, Ват..кан.

VІ.Поставте, де потрібно, апостроф чи м’який знак (10 балів):
Уман..щина, Ул..яна,  Тол..яті, брин..чати, жен..шень, ескадрил..я, п..єдестал, домен…щик, над..їхати, він..єтка, камін..чик, між..ярусний,вишен.., сторіч.., дівчинон..ці, ред…ці, зачіс..ці, сторін..ці, компан..йон, Ткач..ов.

VІІ. У поданих словах уставте  н чи нн і запишіть(4 бали):
Студе..ий, зако..ий, сумлі..ий, шале..ий, благослове..ий, сувере..ий, пташи…ий, зоря…ий.


Максимальна кількість балів – 60.


Міський конкурс на кращого знавця українського правопису
«Майстер української орфографії»
    Завдання для учнів 7 класу
І. Виконайте тестове завдання (6 балів).
1. У якому рядку всі дієслова з не пишуться окремо?
А) не/покоїтися про сина; не/крутити носом;
Б) не/здужати задачу; не/заважай працювати;
В) не/досіяти траву; не/придбати книгу;
Г) не/скопати ділянку; не/притомніти щоразу.

2. Позначте рядок, в якому в усіх словах відбувається подовження:
А) Прикарпа..я, кріпа..ина, Прилу..ина;
Б) Гуцуль..ина, Лемків..ина, Німе..ина;
В) солдат..ина, воя..ина, Уман..ина;
Г) Доне..ина, Хмельни..ина, Гали..ина.

3. Правил уживання великої літери та лапок дотримано в рядку:
А) Північний полюс, центральна Слобожанщина;
Б) стадіон «Спартак», книги «Старого Заповіту»;
В)Декан хімічного факультету, доба Ренесансу;
Г) Генеральний секретар ООН, Євангеліє від Луки.

4.У якому рядку всі займенники пишуться через дефіс?
А)аби/чий, хтозна/кому, казна /чий, ні/хто;
Б) ані/який, будь/хто, бозна/кого, чий/небудь;
В) де/котрий, що/небудь, ні/скільки, хто/сь;
Г) будь/який, казна/чиє, хтозна /що, який /небудь.

5.Визначте рядок, де допущено орфографічну помилку:
А) сонечко, хустинка, прядиво, мариво;
Б) плетиво, печиво, вуличка, морозиво;
В) далина, стежечка, ложечка, силует;
Г) книжечка, місиво, Валин, качечка.

6.М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка:
А) мен..шість,  черешен..ці, Хар..ків;
Б) різ..блений, близ..кість, він..чати;
В) жен..шень, відчуваєт..ся,пот..мяніти;
Г) рибон..ці, тайван..ський, стан..те.

ІІ. Впишіть, де потрібно, пропущені букви в словах іншомовного походження (10 балів).
Брат..слава, шн..цель, ч..лійський, к..ргиз, пр…оритет, сендв..ч, шп..нат, Флор..да, От..ава, колон..а, пен..і, і..міграція, шас..і, каравел..а, новел..а, спагеті..і, піц..а, ц..стерна, одіс..ея, Мек..а.

ІІІ. Запишіть числа словами: (10 балів).
Задоволені 135 працівниками; у 73 школі; 245 особам; близько 597 кілометрів;  не вистачило 827 підручників; видали 979 студентам; о 14 годині 55 хвилин; до 27 травня; у 678 пасажирів; з 19 вересня 1999 року.

ІV. Напишіть складні слова разом або через дефіс: (10 балів)
Напів/імла, перекоти/поле, край/небо, дуб/велетень, пів/Азії, напів/зігнутий, фото/зйомка, максі/пальто, супер/яхта, теле/зірка, чисто/сердечний, військово/спортивний, вісімдесяти/п’яти/річний, екс/президент, тьмяно/жовтий, тепло/обмінний, контр/адмірал, світло/волосий, хіміко/біологічний, науково/технічний.

V. Запишіть дієслова у формі І особи множини теперішнього часу(10 балів).
Бігти, мазати, різати, мастити, колоти, танцювати, засвоїти, помітити, грати, дивуватися, нести, хотіти, іржати,  гудіти, слати, молоти, охрестити, напоїти, малювати, бачити.

VІ.Запишіть прикметники, вставляючи пропущені літери у суфіксах  (10 балів):
Фенхел..вий, калі..вий, шагрен..вий, ялиц..вий, боль..вий, нафталін..вий, шпиль..вий, помаранч..вий, банан..вий, чебрец..вий, со..вий, промен..вий, айстр..вий, корал..вий, адреналін..вий, мохер..вий, аґрус..вий, житт..вий, парч..вий, груш..вий.

VІІ.Уставте, де потрібно, пропущені літери н чи нн(7балів):
Орли..ий, беззвуч..ий, жада..ий, благослове..ий, освяче..ий, студе..ий, здорове..ий, непоміче..ий, греча..ий, обітова..ий, огне..ий, адресова..ий, шале..ий, числе..ий.


Максимальна кількість балів – 63.

Міський конкурс на кращого знавця українського правопису
«Майстер української орфографії»
Завдання для учнів 8 класу

І. Здійснити орфографічно-пунктуаційне оформлення тексту: вставити пропущені літери, зняти дужки, розставити розділові знаки (12 балів)
Біла хата
Д(е/и)/далі біл…ше ві(д,дд)аля(ї,є)( ц, т…с)я ві(т,д) нас в шале(нн,н)ому темпі атомної епохи білен…ка хатина у в(е,и)шневому са(т,д)ку з колискою та мудрим ус…міхом бат…ка. У цій хатині наш кор(е,і)н..    р(і,о)д(а,у) щось  о(т,д)вічне як жи(тт, т)я і  с..в..яте як мам(е,и)на піс..ня.
Дол(е,и)ю судж(е,и)но їй бути білою. Пр(е,и)гадаймо початок повіс…ті (Н,н)(е,и)чуя/(Л,л)(е,и)виц…кого  ”(М,м)икола (Д,д)жеря”. П(е,и)р(е,и)д/нами по/стане і в(е,и)сока (Б,б)іла (Ц,ц)ерква з тр..ома бан…ями а з/по/між верб та са(т,д)ків вир(е,и)нат(е,и)мут… білі хати. Хата старого (П,п)(е,и)тра (Д,д)жері на/силу с…віт(е,и)(ц,т…с)я білими с..тінами.
Біла хата біла сороч…ка біла свита…Це становило не/о(т,д)/мі(н,нн)у нац(и,і)онал..ну пр(е,и)кмету (У,у)країн..ця. Бага(ц,тс)тво з(е,и)мел…  біл…шості област(ів,ей) (У,у)країни на білу глину з/умов(е,и)ло традицію мастити с..тіни в білий кол(ьо,і)р.
З/давніх/давен у народних уявл(е,и)(нн, н)ях біла барва це символ ч(е,и)стоти морал..ного здоров..я душевної краси. Існувало по/вір..я що тварини білої мас…ті пр(е,и)носят..  добро. Коли говорили “біла рука” “білі груди” “біла с..вітлиця” то мали на/увазі “красива”.
Хата як і людина уміє плакати й ус..міхат(е,и)ся вона може бути горда й сумна п(е,и)хата й добро/зичл(е,и)ва. Все залеж(е,и)т..  ві(т,д)/того яка родина в ній мешкає(В. Чайковська, А Шевчук).

ІІ. Виконайте тестове завдання (6 балів).
1. Позначити рядок, у якому від усіх іменників прикметники утворюються за допомогою суфікса –ев (-єв):
А) корінець, калач, поле, березень;
Б) мить, квітень, груша, алюміній;
В) дощ, служба, сміття, край;
Г)  куниця, кущ, стиль, спаржа.

2. М’який знак на місці пропуску не треба писати в усіх словах рядка:
А)   рибал..ство, стежин..ці, мас..ці;
Б) красун..чик, сімферопол..с..кий, пан..ство;
В) вязкіс..ть, склепін..частий, уман..ський;
Г) голубон..ці, брун..ці, л..яний

3. Закінчення - а(я)  у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А)  гравій, гектар, Ніл, спосіб;
Б) Тернопіль, мільярд, берег, ромб;
В)барвінок, футбол, Париж, дизель;
Г) трамвай,хор, щоденник, вітер.

4.Позначте рядок, у якому в усіх словаху формі орудного відмінку одними відбувається подовження:
А)вісь, розкіш, честь, молодь;
Б) сіль, повінь, галузь, віддаль;
В) міль, каніфоль, Об, папороть;
Г) гниль, любов, щедрість, міць.

5.Позначте рядок, у якому допущено помилку у правописі  присвійного прикметника:
А) Надіїн, Андріїн, Валін;
Б) няньчин, дідів, свашин;
В) Ольжин, Галин, Богданів;
Г) Софіїн, синів, Стешин.

6.Через дефіс треба писати усі частки рядка:
А) навряд/чи,  таки/тут, казна/де;
Б) де/коли, правда/бо, будь/чого;
В) які/ж/бо, колись/то, все/таки;
Г) отак/бо, скажи/но, будь/звідки.

ІІ. Утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ- від іменників  (10 балів).
Гадяч, Калуш, сирота, Овруч, казах, мученик, якут, шляхта, тюрки, турок, киргиз, дивак, студент, Нью-Йорк, Магдебург, Сиваш, Мекка, баски, Воронеж, Волноваха.

ІІІ. Запишіть прислівники разом,окремо, через дефіс(10 балів).
По/біч, по/близу, по/закону, по/змозі, мимо/хідь, на/яву, коли/не/коли, в/середині, час/від/часу, по/дитячому, по/трохи, по/нашому, десь/інде, кінець/кінцем, по/вовчому, куди/небудь, на/світанку, на/четверо, по/троє, за/панібрата.

ІV. Запишіть сполучення слів, знімаючи риску (6 балів).
Працювати не/втомно; не/з’ясоване досі питання; не/зоране поле; кімната не/прибрана; писав не/думаючи; ніким не/співані пісні; не/подалік музею; не/один місяць минув; не/вибілене полотно; не \вишитий, а витканий рушник; зовсім не/відомий Вороний; не/спитавши дозволу.

Максимальна кількість балів – 44.

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

5       Клас

1. Складіть невеличкий текст розповідного характеру на тему «Хто з Шевченком знається, той розуму набирається». У роботі зазначте, чи погоджуєтеся ви з  цією фразою.  Обсяг – 1 сторінка.
12 балів

2. До поданих слів доберіть і запишіть по 2 епітети (художні означення).
Хмара, роса, калина.
6 балів


Загальна кількість балів -18
Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

6       клас

1.     Ви вже знайомилися з життєписом Тараса Шевченка.
Напишіть твір від імені Шевченка «Ніхто не бачить, як сирота плаче». Продовжте роботу власними міркуваннями про шляхи самореалізації людини,  в якої немає родинної підтримки. Чи допомагали ви тим, хто цього потребує?
Обсяг – до 1,5 сторінки.
У творчій роботі використайте 2 речення з однорідними членами. Уведіть у речення 3доречні фразеологізми. Підкресліть однорідні члени як відповідні члени речення.

18 балів

2.  Доберіть і запишіть по 2 порівняння до іменників зіронька, кобзар.
4       бали






Загальна кількість балів -22

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

7  клас


1. Напишіть твір (обсяг – 1,5 ст.) на тему «Шевченко – це той, хто живе в кожному з нас».
12  балів

2. Доберіть і запишіть по одному фразеологізму, яким можна передати названі почуття.
Зразок: радість – розквітати душею.
Хвилювання, небезпека, байдужість.
3 бали

3. До поданих висловів доберіть і запишіть подібні за змістом поетичні паралелі. (Наприклад: падає листя – кружляє в танці листопад).
Заходить сонце, іде дощ, з’явилася зоря.
3 бали






Загальна кількість балів -18

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

8  клас

1.                У повісті «Музикант» Т. Шевченко писав: «Я страшенно люблю дивитися на щасливих людей, і, по-моєму, немає прекраснішого, немає чарівнішого видовища, як образ щасливої людини».
Як розумів щастя Шевченко? Як розумієте щастя ви?
Напишіть твір-роздум (обсяг – 2 сторінки) у публіцистичному стилі. Доберіть заголовок до твору. Використайте у своєму міркуванні 3 порівняння  та 6 епітетів. Підкресліть їх.
22 бали

2. Запишіть вислів, трансформувавши його в речення з прямою мовою так, щоб слова автора розривали пряму мову. Вставте замість крапок самостійно дібрані відповідні за змістом слова. Розставте пропущені розділові знаки.
Феномен Шевченка відбиває нашу … природу наше світосприйняття наше минуле і нашу … на майбутнє. Він … душу … народу втілює його … … і пам’ять (Є. Сверстюк).
6 балів

3. Складіть і запишіть один із можливих варіантів виникнення (4-5 речень) фразеологічного звороту вилами по воді писано.
8 балів




Загальна кількість балів -36

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

9       клас

1. ЄвгенМаланюк так писав про Т. Шевченка: «Не поет – бо це ж до болю мало, Не трибун – бо це лиш рупор мас, І вже менш за все – «Кобзар Тарас» Він, ким зайнялось і запалало». А хто для вас Тарас Шевченко? Завдання. Висловіть свої міркування у вигляді твору-роздуму (обсяг -до 2,5 стор.). Доберіть заголовок для тексту. Робіть посилання на твори поета (не менше двох). У роботі використайте пряму мову, односкладне речення, 2 доречні фразеологізми та 2 риторичні питання.
21 бал

2. Визначте художні засоби в поданому уривку.
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає,
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
6 балів

3. Доберіть  і запишіть 4 порівняння до слова «поезія».
4 бали




Загальна кількість балів -31

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

10 клас

1.  Уже півтора століття, як ми читаємо «Кобзаря». Багато його віршів розійшлися на цитати, і промовляючи їх, ми часто забуваємо, кому вони належать. Вони стали народними, увійшли в нашу свідомість, визначилиособливостінашоїмови, культури, пам’яті. Іван Дзюба зазначав: «Тараса Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо себе – свій час і Україну в ньому». Завдання. Спробуйте з погляду сучасника дати оцінку безсмертному «Кобзарю» поета. Напишіть твір-рецензію (обсяг - до 3 стор.)у вигляді ліричного міркування щодо змісту і назви книги, актуальності її проблематики, майстерності автора та значення збірки для сучасного суспільства. У роботі наведіть приклади з творів Т. Шевченка (не менше двох), у яких, на Вашу думку, розкрито вічну актуальність «Кобзаря» для будь-якої епохи. Використайте відокремлені додатки (2), складнопідрядні речення з допустовими й наслідковими підрядними частинами (2).
18 балів

2. Визначте художні засоби в поетичному тексті.
Мов за подушне, оступили
Оце мене на чужині
Нудьга і осінь. Боже милий,
Де ж заховатися мені?
Що діяти? Уже й гуляю
По цім А р а л у; і пишу.
Віршую нищечком, грішу,
Бог зна колишнії случаї
В душі своїй перебираю
Та списую; щоб та печаль
Не перлася, як той москаль,
В самотню душу. Лютий злодій
Впирається-таки, та й годі.
8 балів

3. Записати  4 метафоричних вислови зі словом «воля».
4 бали


Загальна кількість балів -30




Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської і студентської молоді імені Тараса Шевченка
ІІ етап

11клас

1.  Іван Дзюба стверджував: «Уже для багатьох поколінь українців – і не тільки українців – Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами, в нас. Та це лише ілюзія. Шевченко як явище велике й вічне – невичерпний і нескінченний». Завдання. Напишіть твір-роздум (обсяг - до 3,5 стор.) на тему «Тарас Шевченко і виклики епох». У тексті поміркуйте над тим, у чому невичерпність поета. Чи зможуть почерпнути кожні наступні покоління з творчої спадщини Великого Кобзаря щось для себе? У чому полягає феномен безсмертя Шевченка? У роботі     використайте відокремлені члени речення (2), складні синтаксичні конструкції з різними видами зв’язку(2), риторичне питання та риторичне звертання.

18балів

2. Визначте художні засоби в поданому уривку.
І барвінком, і рутою, і рястом квітчає
Весна землю, мов дівчину
В зеленому гаї;
І сонечко серед неба
Опинилось-стало,
Мов жених той молодую,
Землю оглядало,
І Ярина вийшла з хати
На світ божий глянуть,
Ледве вийшла: усміхнеться,
То піде, то стане,
Розглядає, дивується,
Та любо, та тихо,
Ніби вчора народилась…
6 балів

Утворіть і запишіть 3 оксиморони зі словом «радість».
3 бали



Загальна кількість балів -27

Комментариев нет:

Отправить комментарий