Зовнішнє
незалежне оцінювання 2010 року Демонстраційний варіант тесту з української мови
і літератури
Частина 1
Українська мова
Завдання 1–7 мають по чотири
варіанти відповіді , серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний
варіант відповіді та позначте його в бланку
А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна
програма реєструватиме їх як помилки!
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!



Не погіршуйте власноручно свого результату
неправильною формою запису відповідей

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–7.
(1) Пахне луг… (2) Вечірній туманець благеньким напиналом напнувся над
усеньким лугом, а отам, коло лісу, начебто завис густіший і темніший морок. (3)
А де лелеки, що прилетіли на/зустріч з
вечірньою казкою? (4) Мабуть, поки вечеряв, то познімались і полетіли на лісові озера. (5) Вдивляєшся поміж кущів, поміж осоки – ніде не видно,
тільки сумують вечірні сутінки. (6) А луг пахне де/далі сильніше, і груди не можуть умістити , увібрати всю його
терпку свіжість бо за/малі. (7)
Дихаєш і наче оновлюєшся, в/друге на
світ народжуєшся.
1.
У переносному значенні вжито в тексті виділене
слово
А пахне луг
Б лелеки прилетіли В сумують сутінки
Г дихаєш і
оновлюєшся
2.
Фразеологізмом є вжитий у тексті
вислів А напнувся благеньким
напиналом
Б полетіли
на лісові озера
В сумують вечірні сутінки
Г вдруге на
світ народжуєшся
3.
Окремо в цьому тексті пишуться слова
А на/зустріч Б де/далі В за/малі
Г
в/друге
4.
Прийменник виділено у словосполученні з тексту
А коло лісу
Б що прилетіли В ніде не видно
Г наче оновлюєшся
5.
Вставне слово вжито в реченні А другому Б четвертому В п’ятому
Г шостому
1
Б
четвертому В шостому Г сьомому
7.
Пунктуаційну помилку допущено в
реченні А другому
Б
третьому
В шостому Г сьомому
Завдання 8–23 мають по п’ять
варіантів відповіді , серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний
варіант відповіді та позначте його в бланку
А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна
програма реєструватиме їх як помилки!




Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату
неправильною формою запису відповідей
8.
Велику літеру вжито правильно в
усіх словосполученнях рядка А поет
Василь Стус, князь Данило галицький
Б Петро
Гулак-Артемовський, Президент України В шекспірівський
сонет, Франкове «зів’яле листя»
Г «Слово про Похід Ігорів», спорткомплекс «Олімпійський» Д Луганський національний університет, Бахчисарайський Район
9.
М’який знак на місці пропуску
треба писати в усіх словах рядка А мал..овничий, з..омка, опрац..ований
Б давн..окиївський,
чотир..ох, ра..он
В кра..овий, пен..ок, прац..овитість Г с..орбати, сер..озний, багат..ом Д с..огодні, пізн..ого, кол..оровий
10. Граматичну
помилку допущено в рядку
А моє день
народження Б більш досконалий В почнімо працювати
Г п’ятьмастами волонтерами Д соковитих
абрикосів
11.
Префікс при-
треба писати в усіх словах рядка
А пр..глушити,
пр..м’ятий, пр..мудрість
Б пр..вчити, пр..булий, пр..морозок
В
Пр..карпаття, пр..звисько, пр..їжджати
Г Пр..дністров’я, пр..гарний, пр..боркати Д пр..милий, пр..чіп, пр..соромлений
12.
Неправильно утворено ім’я по
батькові А Степанівна Б Геннадієвич
В Орестівна
Г Ігорович Д Олександрівна
2
А станції
харківського метр.. Б майстри поетичного кін..
В картини
Марії Приймаченк..
Г звернутися до туристичного бюр.. Д ґудзики до нового пальт..
14.
Граматично правильне продовження
речення «Занотовуючи результати експерименту, …»
А деякі з
них виявилися несподіваними.
Б у мене виникли сумніви.
В консультуйтеся з науковим
керівником. Г важливими є всі
числові показники.
Д нарешті
окреслюється подальший план роботи.
15.
Неправильно побудовано
словосполучення А десять (хвилин) на шосту Б чверть на
шосту В без п’ятнадцяти шість Г пів на шосту
Д за десять
(хвилин) шоста
16.
У реченні «Шануйте здобуте трудом поколін(1)ь, помножте його у пошан(2)і, в
тім – корінь жит(3)я, крила стремлін(4)ь, діти мої кохан(5)і!» подвоєння літер відбувається на місці цифри
А 1 Б 2 В 3 Г 4
Д 5
17. Правильно вжито дієслівну
форму в реченні А Ходімте швидше на
вершину цієї гори!
Б Ідемте до найближчої тролейбусної
зупинки! В Багато хто поміте
недоліки цього видання.
Г
Обов’язково дасиш мені свою
електронну адресу. Д Почнімо
перегляд газети із заголовків.
18.
Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено) А Я в пісні молодість знайду і довго-довго
буду з нею.
Б
Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
В
Дітям здавалося що вже вечір і що вже невдовзі
прийде мама.
Г
Крізь темну ніч шумів весняний дощ і в унісон із
ним шуміли сосни.
Д
Коли він торкався смичком до
струн скрипки все на світі зникало і залишалася тільки музика.
19.
Літера у ставиться в реченні «(1)плив
на підлеглих здійснюється (2) атмосфері міжособистісних (3)заємодій (4) групі і є важливим (5) аспекті
управлінської результативності» на
місці цифри
А 1 Б 2 В 3 Г 4
Д 5
3
20.
Граматичну помилку допущено в
реченні А Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день
народження.
Б
Учень, який ретельно підготував
доповідь, успішно відповів на всі запитання. В Можна сподіватися на те, що
концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться. Г Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що
оплатіть проїзд.
Д У виступі
головним було те, що демократичні
цінності слід відстоювати.
21.
Разом пишуться всі прислівники в
рядку А на/пам’ять, на/жаль, до/купи
Б на/весну,
до/віку, с/підлоба
В
мимо/волі, на/завжди, в/основному
Г що/найвище, до/вподоби, без/вісти Д о/півночі, на/двоє, на/перекір
22.
Поширеним є речення А Двоє музик продовжували грати.
Б Комплімет
повинен бути щирим.
В А Максим
вийшов сухим із води. Г Григорію
закортіло скупатися.
Д Холод
стає помітнішим і помітнішим.
23.
Підкреслена буква позначає той
самий звук в усіх словах рядка А увінчати, німий, кінь, петунія Б важко, життя, обмеженість, сторож
В розписаний,
слово, успіх, кількість
Г помітніший, торкнути, гуркіт, шістнадцять Д розкіш, подушці, штучний, поширити
Завдання 24–28 мають на меті встановлення
відповідності. До кожного рядка, позна-ченого ЦИФРОЮ, доберіть відповідник,
позначений БУКВОЮ, і поставте позначки в бланку
А на перетині відповідних колонок і рядків. Усі інші види Вашого запису комп’ютерна
програма реєструватиме як помилки.
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!



Не
погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

24.
З’ясуйте, який вид підрядного речення можна
приєднати до поданого головного
|
Головне речення
|
Вид підрядного речення
|
|
1
|
Ця
подія сталася саме тоді, …
|
А
|
означальне
|
2
|
… однак
студенти склали іспит.
|
Б
|
з’ясувальне
|
3
|
Це не
та зупинка, …
|
В
|
обставинне
часу
|
4
|
Журналістка
повідомила, …
|
Г
|
обставинне
місця
|
|
|
Д
|
обставинне допустове
|
А Б В
Г Д













1
2
3
4
4
|
Випадок уживання тире
|
|
Приклад
|
||||||
1
|
перед
узагальнювальним словом
|
А
|
А мова – то пісня душі, покладена на слова.
|
||||||
2
|
між
підметом і присудком
|
Б І
сльози, і прокльони – все мине.
|
|||||||
3
|
при
відокремленій прикладці
|
В І ось
прийшла неділя – день легкий.
|
|||||||
4
|
між
частинами
|
Г Мало
життя прожити – треба життя зрозуміти.
|
|||||||
безсполучникового
речення
|
Д Я
усміхнусь – і все навкруг сміється.
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
26.
З’ясуйте вид поданих односкладних речень
|
Вид речення
|
|
Приклад
|
||||||
1
|
означено-особове
|
А
|
Вір
своїм очам, а не чужим речам.
|
||||||
2
|
неозначено-особове
|
Б
|
Візьми
свій келих сонця у життя!
|
||||||
3
|
узагальнено-особове
|
В
|
Я
прожив, моя мила, ці літа у найвищому щасті.
|
||||||
4
|
безособове
|
Г
|
Вино
мудрості п’ють із келиха розчарувань.
|
||||||
|
|
Д
|
Без
мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
27.
Доберіть антоніми до поданих слів
1
|
Слово
|
А
|
Антонім
|
лебедіти
|
сахатися
|
||
2
|
компенсувати
|
Б
|
губити
|
3
|
знаходити
|
В
|
грубіянити
|
4
|
деградувати
|
Г
|
шкодити
|
|
|
Д
|
відроджуватися
|
А Б В Г Д













1
2
3
4
28.
|
З’ясуйте,
якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне
|
|||||||
слово)
|
Ще (1)недавно дихало в мої думки (2)студеним пахом (3)зів’ялого листя, (4)а
вже
|
|||||||
|
||||||||
сьогодні
лагідне шовковисте повітря весни купає мої очі.
|
||||||||
|
А прикметник
|
|||||||
|
Б займенник
|
|||||||
|
В дієприкметник (форма дієслова)
|
|||||||
|
Г прислівник
|
|||||||
|
Д сполучник
|
|||||||
|
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 29–36 мають по чотири
варіанти відповіді, серед яких ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний варіант і позначте
його в бланку А згідно з інструкцією.
Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як
помилки!
Прочитайте
текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!



Не погіршуйте власноручно свого результату
неправильною формою запису відповідей

Галілео Галілей
(1 – 4) Галілей народився в італійському місті Пізі
1564 року. Батько майбутнього астронома, Вінченцо Галілей, з бідних дворян, був
учителем музики, композитором, знав математику й інші науки. На життя Вінченцо
Галілей заробляв уроками музики, але в країні, де вчителів музики було більше,
ніж чоботарів, це давало небагато. А сім’я зростала.
(5 – 7) Галілео
був найстаршим сином у сім’ї. Батько примушував хлопця грати на скрипці,
розучувати свої композиції, щоб син міг продовжити справу його життя. Але
викладача музики з Галілео не вийшло, хоча він і став великим її знавцем.
(8 – 9) Вінченцо,
прагнувши знайти вихід із тяжкого становища, віддав хлопчика на виховання до
монастиря, де його схиляли прийняти чернецтво. Галілео збунтувався і втік.
(10 – 11)
Тоді батькові спало на думку зробити з сина лікаря. Сімнадцятирічний Галілео стає
студентом Пізанського університету.
(12 – 16)
Цікаво, що до цього часу юному Галілею зовсім не доводилося вивчати математику,
і він абсолютно не був у ній обізнаний. А в університеті майбутнім лікарям
серед інших навчальних предметів викладали й математику. Нова, досі не знайома
йому наука зацікавила юнака, і батько, бачачи захоплення сина, порадив йому
познайомитися з творами великих математиків давнини Евкліда і Архімеда.
(17 – 18)
Сталося те, чого зовсім не чекав старий Вінченцо: математика цілком захопила
Галілео, він покинув вивчати медицину й заглибився в нову для нього галузь
науки.
(19 – 20)
У молодого Галілея виявилися незвичайні математичні здібності, праці з математики
він читав, як цікаві романи.
(21 – 28)
Галілей покинув Пізу й перебрався до Флоренції, де за кілька років до нього оселилася
його сім’я. Батько дуже лютував через те, що Галілео покинув медицину, яка
обіцяла йому гарний заробіток. Але математика , особливо геометрія з її
послідовністю аксіом і теорем, де все незаперечно витікало одне з другого,
зачарувала Галілея. У 19 років він розробляє закони коливання маятника, а в 22
роки стає одним з найвідоміших учених Італії . І це всього за 7 років від часу,
коли він уперше познайомився з математикою! У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка,
людина, яка не мала вченого ступеня, очолює кафедру математики в Пізанському
університеті. Згодом він – професор математики в Падуї.
(29 – 31)
За цей час молодий науковець зробив низку великих відкриттів у галузі механіки,
фізики, математики, астрономії, хоча не публікував їх, бо вони заперечували
вчення Аристотеля про будову Землі.
(32 – 39) Захоплення Галілея астрономією почалося, коли
він 1609 року дізнався, що в Голландії з’явився «прилад -дальновидець» –
телескоп. Як цей прилад сконструйований, він не знав, тому сам узявся за його
створення. Зробивши телескоп, Галілей першим спрямував його до зірок, саме тому
Галілея називають Колумбом неба. Галілео Галілей споглядав Місяць, Юпітер,
бачив чотири його супутники, він першим відкрив плями на Сонці, довів, що воно
обертається навколо своєї осі. І Земля також, виявляється, обертається навколо
своєї осі і навколо Сонця! Ось тоді й з’явилась книга «Зоряний вісник», де
вчений розповів про свої дослідження, продовжуючи вчення Ніколая Коперника та
Джордано Бруно.
6
(40 – 45) Проте наукові знахідки
Галілео Галілея суперечили загальноприйнятому вченню про будову Землі і
Всесвіту, тому незабаром він був схоплений інквізицією. Тюрма, допити, погрози,
тортури… Під страхом жахливої смерті 70-літнього Галілео Галілея змусили
зректися своїх наукових поглядів, визнати, що Земля – твердь і не обертається
навколо Сонця. Хворий, змучений старець не витримав тортур. Але, кажуть,
прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона
обертається!»
(46 – 47) Помер Галілео Галілей
1642 року і в останні роки перед смертю встиг багато зробити для науки (з журналу).
29.
За стильовими ознаками текст є А художнім
Б розмовним В науково-популярним
Г публіцистичним
30.
За типом мовлення текст є А описом Б розповіддю В роздумом
Г поєднанням
кількох типів
31.
Речення «Але, кажуть, прочитавши текст свого зречення, Галілей тупнув ногою й вигукнув: «І все ж вона обертається!» виконує
роль
А елементу розвитку дії Б кульмінації В розв’язки
Г епілогу
32.
У тексті Галілея названо Колумбом
неба, бо він А створив телескоп Б довів, що Сонце обертається навколо своєї осі
В був
видатним астрономом свого часу
Г першим
спрямував телескоп у небо
33.
На думку автора тексту, Галілей
увійшов в історію як приклад людини, яка А
через страх перед небезпекою поступається принципами Б домоглася ще з дитинства обраної мети В присвятила своє життя боротьбі за справедливість
Г попри все
впевнена у власній правоті
34.
Підхід Галілея до вибору
життєвого шляху відображає прислів’я А «Де
родився, там і згодився».
Б «Яблуко
від яблуні недалеко падає». В «У
кожного своя доля».
Г «Біда навчить
коржі з маком їсти».
35.
У реченні «У 25 років Галілео Галілей, медик-недоучка, людина, яка не мала вченого
ступеня, очолює кафедру математики в
Пізанському університеті» вислів «медик-
недоучка» вжито з метою А глузування з рівня
освіти молодого Галілея
Б захоплення швидким опануванням юнака науками В нейтральної характеристики біографічного факту
Г обурення
діями керівництва Пізанського університету
7
Б появу телескопа В поради
батька
Г навчання в університеті
Частина 2
Українська література
Завдання 37–56 мають по п’ять
варіантів відповіді, із яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
і позначте її в бланку відповідей згідно з інструкцією. Не робіть інших
позначок – комп’ютерна програма реєструватиме їх як ПОМИЛКИ!
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!



Не погіршуйте власноручно свого результату
неправильною формою запису відповідей

37. Рядки
– Чумаче, чумаче, чого зажурився? Чи воли пристали,
чи з дороги збився?
– Воли не
пристали, ні з дороги збився. Того зажурився – без долі вродився
узяті з А історичної пісні
Б календарно-обрядової пісні В соціально-побутової
пісні Г балади Д думи
38. Сон персонажа є елементом
композиції твору А «Маруся»
Б «Наталка
Полтавка» В «Бджола та Шершень»
Г «Слово про похід Ігорів» Д «Інститутка» Марка Вовчка
39.
Думка Епікура «Подяка
блаженній натурі за те, що потрібне
зробила неважким, а
важке
непотрібним» актуалізована
у творі А «Кайдашева сім’я»
Б «Наталка
Полтавка»
В «Хазяїн» Г «Маруся»
Д «Бджола
та Шершень»
40.
Персонаж, який, «понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею: зачав, бач, заводити бенкети з повитчиками,
з канцеляристами, з купцями і цехмістрами – пив, гуляв і шахровав гроші;
покинув свій промисл і мало-помалу розточив своє добро, розпився...»
А Епамінондас Ляуфлер («Людина») Б Терпило («Наталка Полтавка»)
В Пузир («Хазяїн»)
Г Омелько Кайдаш («Кайдашева сім’я»)
Д Чіпка («Хіба ревуть воли, як
ясла повні?»)
8
Б «Гайдамаки» В «Ісаія. Глава 35»
Г «І мертвим, і живим...»
Д «Кавказ»
42.
Віршовий розмір уривка
Еней був парубок моторний І
хлопець хоть куди козак, Удавсь на всеє зле проворний, Завзятіший од всіх
бурлак…
А дактиль
Б
амфібрахій В анапест Г ямб Д хорей
43.
Персонаж, який прагнув «між молоддю насаждать
ідеали кращого життя», наголошував,
що: «Будущина в руках нового покоління, і чим більше вийде з школи людей з чесним і
правдивим поглядом на свої обов’язки
перед спільною громадою, тим скоріше виросте серед людей найбільша сума
справедливості!..»
А Петро («Наталка Полтавка»)
Б Полковий
лікар («Інститутка»)
В Галя («Хіба ревуть воли, як ясла повні?») Г Стефан Лієвич («Людина»)
Д Калинович («Хазяїн»)
44.
До одного жанру з «Чорною радою»
належить твір А «Наталка Полтавка» Б «Лісова пісня»
В «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?»
Г
«Камінний хрест» Д «Хазяїн»
45.
Елементи експресіонізму наявні у
творі А «Камінний хрест» Б «Інститутка» В «Маруся»
Г «Людина»
Д «Intermezzo»
46.
Першим історичним романом в
українській літературі є А «Камінний
хрест» Б «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» В «Людина»
Г «Тіні
забутих предків»
Д «Чорна
рада»
9
А «Лебеді
материнства»
Б «Так ніхто не кохав» В «Пісня
про рушник» Г «Два кольори»
Д «Арфами, арфами»
48.
Олесь Гончар назвав «витязем молодої української поезії»
А Ліну Костенко Б Василя Стуса В Василя
Симоненка Г Івана Драча
Д Дмитра
Павличка
49.
З-поміж перелічених письменників
до шістдесятників належав А Олександр
Довженко Б Григір Тютюнник В Василь Барка Г Євген Маланюк
Д Юрій
Яновський
50.
У кіноповісті «Україна в огні»
вислів «Так не підкорятися і так умирати,
як умирають українці, можуть лише люди високої марки» належить
А Василеві Кравчині Б Купріянові
Хуторному В Лаврінові Запорожцю Г Антоніо Пальмі
Д Ернсту
фон Краузу
51.
У степу під Компаніївкою
розгортаються події твору А «Марія» Уласа Самчука Б «Я (Романтика)» Миколи Хвильового
В «Вершники» Юрія Яновського Г «Три
зозулі з поклоном» Григорія
Тютюнника
Д «Україна
в огні» Олександра Довженка
52.
Остап Вишня є автором твору А «Мисливські усмішки» Б «Мина Мазайло» В «Марія»
Г «Три
зозулі з поклоном»
Д «Зачарована
Десна»
53.
Заклик «І
жити спішити треба, Кохати спішити
треба – Гляди ж не проспи!» належить
А Павлові Тичині Б Володимирові Сосюрі
В Василеві Симоненку Г Дмитрові
Павличку
Д Ліні
Костенко
10
А «Маруся
Чурай» Б «Подвійне коло»
В «Три зозулі з поклоном» Г «Україна
в огні» Д «Жовтий князь»
55.
Метафору «поїзд–дракон», яка символізує сталінський
терор, розгорнуто в творі
А «Три
зозулі з поклоном»
Б «Україна в огні» В «Марія» Г «Тигролови»
Д «Мина
Мазайло»
56.
Віршовий розмір уривка
Безгоміння, безлюддя довкола,
тільки сонце і простір, і сніг. І котилося куль-покотьолом
моє серце в ведмежий барліг
А хорей Б ямб В дактиль
Г амфібрахій Д анапест
Завдання 57–60 передбачають
ВСТАНОВЛЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть
відповідник, позначений БУКВОЮ, і поставте позначки в бланку на перетині
відповідних рядків і колонок. Усі інші види Вашого запису комп'ютерна програма
реєструватиме як ПОМИЛКИ.
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!



Не погіршуйте власноручно свого результату
неправильною формою запису відповідей

57.
Установіть відповідність між літературним
персонажем та його характеристикою:
1
Василь («Маруся»)
2
Максим Гудзь («Хіба ревуть воли,
як ясла повні?»)
3
Лаврін («Кайдашева сім’я»)
4
Полковий лікар
(«Інститутка»)
А Б В Г Д













1
2
3
4
А
Моторний, сміливий, він скрізь давав усьому привід; оступався за
товаришів, коли ті де на гулянках заводили спірку; говіркий, він завжди
вибріхувався перед начальством, як де попадалось товариство.
Б
Брови йому чорні, і уста рум’яні, і станом високий, – така вже краса, що
й не сказати! Тільки гордий дуже – на жодну не погляне, не заговорить, хоч там
як до його не заходь...
В
Гарний, русявий, чисто підголений; чуб чепурний, уси козацькі, очі
веселенькі, як зірочки; на виду рум’яний, моторний, звичайний; жупан на ньому
синій і китаєва юпка, поясом з аглицької каламайки підперезаний, у тяжинових
штанях, чоботи добрі, шкапові, з підковами.
Г
...Був широкий в плечах, з батьківськими карими гострими очима, з
блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі
щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті.
Д
...Молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світили
привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс,
рум’яні губи – все подихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на
матір.
11
1
|
Іван
Котляревський
|
А
|
Палагна
|
2
|
Панас
Мирний
|
Б
|
Мавка
|
3
|
Михайло
Коцюбинський
|
В
|
Дідона
|
4
|
Леся
Українка
|
Г
|
Пузир
|
|
|
Д
|
Чіпка
|
А Б В Г Д













1
2
3
4
59.
Установіть відповідність між автором та назвою
твору
1
|
Іван
Багряний
|
А
|
«Жовтий
князь»
|
2
|
Остап
Вишня
|
Б
|
«Я (Романтика)»
|
3
|
Микола
Хвильовий
|
В
|
«Чорна
рада»
|
4
|
Василь
Барка
|
Г
|
«Тигролови»
|
|
|
Д
|
«Мисливські усмішки»
|
А Б В Г Д













1
2
3
4
60.
Установіть відповідність між автором та уривком із
його вірша
1
|
Павло Тичина
|
|
А
|
Можна вибрать друга і по духу
брата,
|
||||
2
|
|
|
|
|
|
|
Б
|
Та не можна рідну матір вибирати.
|
Андрій
Малишко
|
|
Красиве засмагле сонце
|
||||||
3
|
|
|
|
|
|
|
|
В золотих переливах кучерів,
|
Василь
Симоненко
|
|
|
У червоній сорочці навипуск,
|
|||||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
Що їхало на велосипеді,
|
Іван Драч
|
|
|
Обминаючи хмари на небі…
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
В Мене водило в безвісті життя,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Та я вертався на свої пороги,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Переплелись, як мамине шиття,
|
|
|
|
|
|
|
|
Г
|
Мої сумні і радісні дороги.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ви знаєте, як сплять старі гаї?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вони все бачать крізь тумани.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ось місяць, зорі, солов’ї…
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Я твій» – десь чують дідугани,
|
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
А солов’ї!..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Та ви вже знаєте, як сплять гаї!
|
1
|
|
|
|
|
|
|
Д
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І на тім рушничкові оживе все
знайоме до болю:
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
ВЛАСНЕ
ВИСЛОВЛЕННЯ
Підтримайте або спростуйте думку:
«Без ядра
горіх ніщо, так само, як і людина без серця».
Сформулюйте тезу, наведіть два-три
переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування. Проілюструйте
Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури (зазначте назву твору,
укажіть проблему, порушену письменником, назву твору, художній образ, через
який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або
випадками з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики
образів. Сформулюйте висновки.
Роботу
запишіть на бланку Б. У разі потреби використовуйте чернетку.
Орієнтовний обсяг роботи – 1
сторінка (200–250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Правильні
відповіді на завдання демонстраційного варіанта тесту з української мови і
літератури
№ завдання
|
Правильна
відповідь
|
1
|
В
|
2
|
Г
|
3
|
А
|
4
|
А
|
5
|
Б
|
6
|
А
|
7
|
В
|
8
|
Б
|
9
|
Д
|
10
|
А
|
11
|
Б
|
12
|
Б
|
13
|
Д
|
14
|
В
|
15
|
В
|
16
|
В
|
17
|
Д
|
18
|
Г
|
19
|
Г
|
20
|
Г
|
21
|
Д
|
22
|
Г
|
23
|
Б
|
24
|
1В 2Д 3А
4Б
|
25
|
1Б 2А 3В 4Г
|
26
|
1Б 2Г 3А 4Д
|
27
|
1В 2Г 3Б
4Д
|
|
13
|
1Г 2А 3В 4Д
|
|
29
|
В
|
30
|
Б
|
31
|
В
|
32
|
Г
|
33
|
Г
|
34
|
В
|
35
|
Б
|
36
|
Б
|
37
|
В
|
38
|
Г
|
39
|
Д
|
40
|
Б
|
41
|
Б
|
42
|
Г
|
43
|
Д
|
44
|
В
|
45
|
А
|
46
|
Д
|
47
|
Д
|
48
|
В
|
49
|
Б
|
50
|
Д
|
51
|
В
|
52
|
А
|
53
|
В
|
54
|
В
|
55
|
Г
|
56
|
Д
|
57
|
1В 2А 3Д
4Б
|
58
|
1В 2Д 3А
4Б
|
59
|
1Г 2Д 3Б 4А
|
60
|
1Г 2Д 3А 4Б
|
Власне висловлення
|
Завдання
оцінюється екзаменаторами за окремою схемою
|
Як написати власне висловлювання?
Чи не найскладнішим завданням тесту
ЗНО є написання власного висловлення. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма
балами, тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо підготовки
до написання власного висловлення.
Власне висловлення — невеликий
роздум на дискусійну тему, наприклад: Підтримайте або спростуйте думку:
«Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить…»
Висловлення має бути аргументованим
і написаним в один із таких трьох способів:
·
так, я погоджуюся з думкою, що поразка — це наука, і
ніяка перемога так не вчить людину… (підтримка думки);
·
не згоден (не згодна) з думкою про те, що поразка — це
наука, і ніяка перемога так не вчить людину… (спростування думки);
·
це складне для мене питання: з одного боку… , а з
іншого боку… (проміжна позиція).
Вам треба сформулювати тезу, навести
два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять ваші міркування;
проілюструвати думки прикладами з художньої літератури (зазначити назву твору,
указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який проблему
розкрито, навести цитату1 з твору тощо), історичними фактами
або прикладами із суспільно-політичного чи власного життя. У кінці треба
сформулювати висновки.
Увага! Не
переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів.
Орієнтовний обсяг роботи — 1
сторінка формату А-4 (200-250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Структура власного висловлення
1. Теза.
2. Аргументи
(два або три).
3. Один приклад
із художньої літератури чи іншого виду мистецтва.
4. Один приклад
з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
5. Висновок.
Аргументи радимо починати вставними
словами по-перше й по-друге; вони можуть іти зразу після тези або ж кожен
аргумент з абзацу перед прикладом. Другий варіант, на наше переконання,
чіткіший і доцільніший.
Візуально ваше висловлення має
виглядати орієнтовно так:
Я вважаю,
що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину…
ТЕЗА (1-2
речення)
|
По-перше,
поразка якнайкраще загартовує людину, робить її стійкішою в сучасному
суспільстві, сповненому стресів і різноманітних викликів. Переконливим
прикладом щодо цього аргументу є, на мою думку, образ Степана Радченка з
роману «Місто» Валер’яна Підмогильного…
АРГУМЕНТ 1
і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
|
По-друге,
людей, які вміють визнавати свої помилки й, зробивши відповідні висновки, у
майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві, адже лише сильна особистість
здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку… АРГУМЕНТ 2
і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
|
Отже,
поразка навчає людину жити, перемога ж не завжди… ВИСНОВОК
(1-2 речення)
|
Як бачите, у власному висловленні
має бути щонайменше чотири абзаци, кожен з яких починається відповідно такими
словами: я вважаю, по-перше, по-друге, отже (або на мою думку, з одного боку, з
іншого боку, таким чином) і под. Обов’язково дотримуйтеся цієї поради — і ваше
висловлення матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно організоване.
Екзаменатор відразу відчує, що ви готувалися до виконання цього виду роботи й
відповідно оцінить цей параметр вашого роздуму (логічність і послідовність).
Якщо ви знатимете критерії
оцінювання власного висловлення, то ні в якому разі не пропустите в роздумі
жодного компонента, за який екзаменатори виставляють певну кількість балів.
Уважно прочитайте власні висловлення
№ 1-3. Усі три власні висловлення різні за структурою: у першому спочатку
йдуть два аргументи, приклад із літератури, приклад з особистого життя; у
другому — аргумент, приклад з особистого життя, аргумент, приклад з
літератури. Обидва варіанти є правильними.
1.
Багатством живиться лише тіло. А душу звеселяє споріднена праця.
Я погоджуюся з думкою Григорія
Сковороди, що багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця,
тому що в житті важливішими є духовні цінності (теза).
Найбільше можна принести користі
людям, якщо займатися спорідненою працею. Вона спонукає до нових відкриттів,
розкриває таланти, дає можливість відчути радість перемоги. Усе це формує наш
духовний світ, робить мудрішими, добрішими і просто щасливими людьми (перший
аргумент).
Багатство — річ матеріальна, воно
має забезпечувати наші фізичні потреби. На мою думку, кожна людина хоче бути
заможною. Та це не повинно стати ціллю життя. Хтось із великих сказав, що ми
живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити (другий аргумент).
Прикладом того, що нашу душу
звеселяє споріднена праця, може слугувати байка Григорія Сковороди «Бджола та
Шершень». Для Бджоли незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його
споживати. Це образ людини, яка в спорідненій праці трудиться, її життя
наповнене змістом і красою. Бджолі протиставлено Шершня, що живе крадіжкою
чужого, дбає лише про фізичні потреби — їсти та пити. Такий спосіб життя призводить
до повної деградації людини (приклад з художньої літератури).
Яскравим прикладом із суспільного
життя може слугувати розповідь про відомого співака Святослава Вакарчука. Він
закінчив фізичний фа
культет, крім того, мав можливість
працювати в парламенті, але Святослав обрав інший шлях, бо зрозумів, що його
покликання — писати музику та співати пісні. Саме це приносить йому радість,
звеселяє душу (приклад із суспільного життя).
Отже, споріднена праця має стати для
кожної людини природною потребою, тоді життя буде змістовним, радісним та
щасливим (висновок).
2. До
майбутнього ми йдемо, озираючись на минуле.
На мою думку, без минулого немає й
не може бути майбутнього (теза). Ідучи стежкою життя, ми озираємося назад, щоб
пригадати все те хороше, що було колись, і ставимо перед собою ціль — зробити
так, щоб таких моментів було якомога більше в майбутньому (перший аргумент).
Наприклад, я займаюся плаванням.
Перше досягнення мені далося нелегко. Це було третє місце на змаганнях, але я
добре запам’ятала ті відчуття. Вони допомагають мені знову й знову йти до
перемоги й здобувати її, мобілізувати всі сили. Тому ось уже три роки поспіль
я втримую перше місце серед учасників мого віку (приклад з особистого життя).
Завдяки минулому, люди вчаться на
своїх помилках, намагаючись уникати їх у подальшому житті. Знання історії дає
нам можливість ураховувати досвід минулих поколінь. Це велике надбання, яким ні
в якому разі не можна нехтувати. Народ, який не знає своєї історії, легко
перемогти й знищити (другий аргумент).
Прикладом може слугувати кіноповість
Олександра Довженка «Україна в огні». Німецький офіцер Ернст фон Крауз
говорить своєму синові, що українці — єдиний народ, який не вивчає свою
історію, тому його легко перемогти. Олександра Довженка понад усе хвилювала
проблема вивчення українцями історії рідного краю: ніхто не хотів учитися на
історичному факультеті, професорів заарештовували, студенти знали, що історія —
це паспорт на загибель. Усе це — наслідки тоталітарної системи, які не мають
права на майбутнє (приклад із художньої літератури).
Отже, ідучи до майбутнього, ми
повинні оглядатися в минуле, обов’язково враховувати його позитивний досвід,
уникати помилок і поразок (висновок).
3. Смисл
буття в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою.
На мою думку, основний смисл буття
людства в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою, як це робили наші діди й
прадіди (теза).
Природа — це середовище нашого
існування: місце народження, життя та смерті. Від того, яким воно буде,
залежить здоров’я та тривалість віку.
Якщо ми шануємо та оберігаємо
навколишнє середовище, мудро використовуємо його ресурси, дбайливо хазяйнуємо,
природа щедро винагороджує нас урожаями та забезпечує всім необхідним, зцілює
від утоми та хвороб (перший аргумент).
Згадаймо новелу Михайла
Коцюбинського «Intermezzo». Ліричний герой настільки втомлений, що не може
бачити людей, не хоче чути про їхні біди. Він виїжджає з міста. Але щоденні
прогулянки кононівськими полями поступово відновлюють його душевну рівновагу,
«утома» відступає, натомість «сонце» просочується в глибину душі. Отак на лоні
природи відбувається повне емоційне одужання ліричного героя (приклад з
літератури).
На жаль, сьогодні людина грубо
втручається в життя природи: бездумно використовує її ресурси, забруднює
середовище, що призводить до екологічних катастроф та унеможливлює будь-яке
відновлення знищеного. Висушування боліт призвело до загибелі деяких видів рослин,
води велетенських штучних морів залили родючі луки; через вирубування лісів обміліли
ріки (другий аргумент).
Прикладом недбалого ставлення до
природи є Чорнобильська трагедія. Це покинуті міста і села, забруднені річки й
озера, спустошені землі. Через підвищення радіаційного фону люди стали частіше
хворіти, рано вмирати. Не можна залишатися байдужими до таких проблем (приклад
із суспільного життя).
Отже, треба зробити все можливе, щоб
екологічні катастрофи не повторювалися. Слід пам’ятати, що людина — частина
природи, тому повинна жити з нею в гармонійній єдності, оберігати, а не рушити
бездумно, примнозісувати багатства навколишнього середовища (висновок).
Прочитайте висловлення № 4-6,
написані учнями однієї з київських шкіл. Порівняйте їх із попередніми, виявіть
переваги й недоліки, оцініть зміст висловлень ліцеїстів за кожним параметром,
виходячи з поданих вище критеріїв.
4. Чи не
найбільша радість у житті — дружба.
На мою думку, саме дружба робить
людину по-справжньому щасливою. Недарма в народі кажуть: друг — понад усе.
По-перше, справжній приятель — це
міцна опора за будь-яких обставин життя. Погодьтеся, як важливо, коли в горі
чи радості поряд є той, хто підтримає в тяжку хвилину чи розділить з тобою
щасливу мить. Переконливим прикладом з літератури вважаю підтримку друзів у
тяжку хвилину в славетній «Енеїді» Івана Котляревського. Евріал у важливу й
грізну хвилину не відпускає свого побратима самого до рутульців, іде з ним, а
вже по дорозі назад Низ ціною смерті намагається врятувати Евріала. Саме
товариська підтримка додавала їм упевненості в собі, сміливості здійснити
героїчний вчинок.
По-друге, саме друзі роблять нас
кращими, у них ми шукаємо риси ідеалу. Наведу приклад із власного життя. Один
мій друг уміє цікаво розповідати; другий має приємну зовнішність і поведінку,
а ще — відчуття стилю; третій — оптиміст, уміє підбадьорити й завжди готовий
дати добру
пораду. Саме з такими людьми я в
класі найтісніше й спілкуюся. Тож до школи ходжу з радістю, бо, крім навчання,
тут я дістаю ще й задоволення від спілкування з товаришами.
Отже, у дружбі людина щаслива: з
однодумцями впевненіше йдемо звивистими стежками життя і саме по-справжньому
близькі люди роблять нас кращими. Погодьтеся, це — важливо.
5.
Закони моралі — найкращі життєві орієнтири.
Я твердо переконаний, що саме закони
моралі є дороговказом у нашому житті, особливо сьогодні, в епоху викликів,
потрясінь і нестабільності.
По-перше, лише та людина, що
вихована на засадах доброти, порядності й совісті, здатна протистояти будь-яким
життєвим труднощам і злу. Яскравим прикладом з літератури щодо цього аргументу
вважаю сім’ю Сірків з роману І. Багряного «Тигролови». Далеко від рідної землі
ця українська родина жила за законами національної етики, високо цінуючи
християнські заповіді своїх предків. У Сірків панував культ любові до
ближнього. Між батьками й дітьми існувала повна гармонія у взаєминах і
поглядах на життя. Тож ця родина й не побоялася прихистити в себе Григорія
Многогрішного, який утік від майора Медвина — сталінського прислужника й
диявола в людській подобі.
По-друге, високоморальних людей
найбільше поважають у суспільстві, на них рівняються, бо саме вони є честю й
совістю нації. Ось приклад із суспільного життя. Україна вже другий десяток
років розбудовує демократію, визначається з кращою моделлю свого розвитку,
проте цей шлях дуже тернистий. Справді, останні кілька років нашу державу потрясають
нестабільність і політична криза. У вирішальні моменти (під час виборчих
кампаній) політики звертаються за підтримкою саме до тих людей, які є совістю
нації, — до Ліни Костенко, Мирослава Поповича, Оксани Забужко, Софії Ротару чи
Ніни Матвієнко, а ще — до визнаних світом спортсменів.
Отже, саме дотримання законів моралі
дає можливість людині пройти життя достойно, бути стійкою до випробувань долі
й шанованою в суспільстві. А це, погодьтеся, важливо.
6.
Праця відіграє важливу роль у житті людини.
Я твердо переконаний, що праця
відіграє дуже важливу роль у житті людини. Адже вона, з одного боку, може дати
не тільки матеріальні блага, а й насолоду, а з іншого — зробити людину успішною
й шанованою в суспільстві, дати їй можливість зробити користь не лише
ближньому, а й державі.
По-перше, праця за покликанням дає
людині насолоду. Переконливим прикладом з літератури є байка Григорія Сковороди
«Бджола і Шершень», у якій автор висловив ідею спорідненої праці: кожна людина
має
трудитися за своїм покликанням —
лише тоді вона матиме задоволення від праці й принесе користь не лише собі, а й
суспільству, тільки тоді її труд буде по-справжньому творчим, а отже, красивим.
Згадаймо, якою красивою людиною став у праці Корній з роману У ласа Самчука
«Марія». І таких прикладів у літературі безліч.
По-друге, людину праці в суспільстві
поважають, що, без сумніву, важливо. Щодо цього аргументу, то найпереконливішим
прикладом із життя вважаю свого тата. Він змалку був привчений до праці (навчання,
хатні справи тощо), у молодому віці докладав багато зусиль, аби забезпечити
свою родину. Мама розповідала, з яким неймовірним бажанням він працював у
зовсім молодому віці, радів кожному успіхові. І сьогодні я це бачу,
усвідомлюю: своєю працею батько не тільки сам щасливий, а успішною зробив і
нашу родину.
Таким чином, праця відіграє важливу
роль у нашому житті. Від створеного в праці за покликанням людина дістає
насолоду й повагу в суспільстві, що, без сумніву, важливо.
Зіставте свої висновки з нашими.
Вважаємо, що висловлення ліцеїстів
чіткіші за будовою, ніж варіанти, узяті із сайта Київського регіонального
центру, проте не такі досконалі за змістом. Аргументи (докази) в перших трьох
творах детальніші, приклади здебільшого глибші, переконливіші.
Зверніть увагу на тезу й висновок
шостого власного висловлення. Автор цієї роботи використав кліше (Я твердо
переконаний, що…; Таким чином,…) і скопіював тему. Таку тезу й висновок
називають технічними. Хоча сформульовано їх грамотно, проте радимо висловлювати
свої думки творчо.
Власне висловлення слід писати в публіцистичному
стилі, ні в якому разі не треба використовувати згрубілу й просторічну лексику.
Уникайте тавтології (обов’язково після написання роздуму перевірте його на
предмет небажаних повторів і чергувань у — в чи і — й). Виконуйте роботу
охайно. Радимо написати кілька висловлень на суспільну чи морально-етичну тему
й подати їх для перевірки вчителеві. Обов’язково проаналізуйте свої помилки.
Успіхів!
Комментариев нет:
Отправить комментарий